«Καλούμε το Υπουργείο να αφήσει τα παραμύθια και τις απόπειρες προώθησης αντιεκπαιδευτικών πολιτικών που αποκλείουν μαθητές»

Δεν είναι όλα «καλώς καμωμένα» στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση επισημαίνουν τρεις εκπαιδευτικοί της Ροδόπης

 

Δεν είναι όλα «καλώς καμωμένα» στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση επισημαίνουν τρεις εκπαιδευτικοί της Ροδόπης

Κοινή δήλωση συνυπογράφουν οι κ.κ. Στέφανος Μακρυγιάννης, Δήμητρα Λιουλιάκη και Αποστόλης Πολύζος, πρόεδρος, ταμίας, μέλος αντίστοιχα, του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Ροδόπης «Οι τρεις Ιεραάρχες» με την οποία καταγράφουν προβλήματα και ελλείψεις στη νέα εκπαιδευτική διαδικασία που διαμορφώνει η πανδημία. Είχε προηγηθεί η τοποθέτηση της υπουργείου παιδείας στη βουλή, κατόπιν σχετικής ερώτησης, στην οποία παρουσίαζε ως «καλώς καμωμένη» την κατάσταση.

Οι τρεις εκπαιδευτικοί στη δήλωσή τους παρουσιάζουν μια διαφορετική εικόνα επισημαίνοντας πως «το υπουργείο υποκριτικά ενδιαφέρεται για τις εντυπώσεις και όχι για την ουσία, παίζοντας με την αγωνία παιδιών και γονέων».

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Η πραγματικότητα σχετικά με την ασύγχρονη και τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση που το Υπουργείο κάνει πως αγνοεί

Γνωρίζουμε καλά πόσο δύσκολο είναι για τους μικρούς μαθητές μας, τους γονείς τους και για εμάς, να προσαρμόσουμε την καθημερινότητά μας στις αυστηρές οδηγίες περιορισμού. Γνωρίζουμε καλά πως σε αυτή τη συγκυρία το σώμα των μαχόμενων εκπαιδευτικών έχει καταφέρει στην πράξη την επικοινωνία και στήριξη των μαθητών με όποιο δυνατό τρόπο και είμαστε περήφανοι για κάθε συνάδελφο μας! Οι εκπαιδευτικοί έχουν στήσει μέσα σε δύο εβδομάδες έναν απίστευτο όγκο ασύγχρονων ψηφιακών τάξεων και εκπαιδευτικού υλικού χωρίς καμιά απολύτως βοήθεια από το Υπουργείο συχνά έξω και από τις πλατφόρμες του.

Την ίδια ώρα το υπουργείο υποκριτικά ενδιαφέρεται για τις εντυπώσεις και όχι για την ουσία, παίζοντας με την αγωνία παιδιών και γονέων καθώς κάνει πως αγνοεί μια σειρά γεγονότα:

- Το 21,5% των μαθητών δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο (στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ). Άλλοι τόσοι δεν έχουν τον εξοπλισμό ούτε για ασύγχρονη (πόσο μάλλον για σύγχρονη!) εξ αποστάσεως παρακολούθηση. Για αυτό η κυβέρνηση δεν προχωρά σε καμιά καταγραφή των αναγκών των μαθητών – θα αποκαλυφθούν οι τεράστιες ελλείψεις.

- Υπάρχουν οικισμοί με τεράστιες αδυναμίες υποδομών διαδικτύου (απουσία ή χαμηλές ταχύτητες) παντού – και στην περιοχή μας.

- Κάθε ηλεκτρονική πλατφόρμα που προτείνει για χρήση παρουσιάζει τεράστια προβλήματα λειτουργίας συχνά σε σημείο κατάρρευσης ενώ διάτρητη είναι η προστασία των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών (ειδικά καθώς η πλατφόρμα της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι ιδιωτικής εταιρείας).

- Υπάρχουν χιλιάδες εκπαιδευτικοί, αναπληρωτές αλλά όχι μόνο, που δε διαθέτουν διαδίκτυο και υπολογιστή στο σπίτι τους παρά μόνο κάποια σύνδεση με κινητό τηλέφωνο είτε γιατί βρίσκονται προσωρινά σε κάποιο τόπο είτε γιατί πολύ απλά δεν έχουν τέτοια οικονομική δυνατότητα.

- Υπάρχει απουσία επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών αλλά κυρίως των γονέων στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ας είναι σαφές πως αυτή η μορφή ειδικά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση χρειάζεται τους γονείς γνώστες και παρόντες για να εφαρμοστεί.


Όλα αυτά έχουν οδηγήσει και οδηγούν στον αποκλεισμό εκατοντάδων χιλιάδων μαθητών. Οι επιλογές του Υπουργείου είναι σαφώς ταξικές και ευνοούν τους έχοντες αφήνοντας στο περιθώριο παιδιά των λαϊκών οικογενειών.

Όλα αυτά αποκλείουν από τη διαδικασία και ταυτόχρονα στοχοποιούν από κατευθυνόμενα ΜΜΕ χιλιάδες εκπαιδευτικούς.

Σαν μέλη του Δ.Σ. του Συλλόγου μας αλλά και ως επιστήμονες λαμβάνοντας υπόψη την κρισιμότητα της κατάστασης, αλλά και τις συνέπειες των εκπαιδευτικών πολιτικών επισημαίνουμε πως:

Η όποια εξ αποστάσεως διδασκαλία αποτελεί επικουρικό εργαλείο, χωρίς να μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης εκπαίδευση και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αξιοποιηθεί για κάλυψη της διδακτέας ύλης.

Αυτό το επικουρικό εργαλείο για να χρησιμοποιηθεί χρειάζεται να καλυφθούν μια σειρά από προϋποθέσεις ακριβώς γιατί η εκπαίδευση σύμφωνα με το Σύνταγμα οφείλει να είναι δημόσια, καθολική, υποχρεωτική και δωρεάν: δηλαδή να απευθύνεται σε κάθε παιδί και να μην αποκλείει κανένα. Συγκεκριμένα πρέπει να διασφαλιστεί με κόστος του Υπουργείου πως:

~ Όλοι οι μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί θα έχουν δωρεάν πρόσβαση σε υψηλής ταχύτητας διαδίκτυο που αποτελεί επί της ουσίας και ευρύτερο κοινωνικό αγαθό.

~ Όλοι οι μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί θα έχουν τον αναγκαίο εξοπλισμό: υπολογιστή με κάμερα, μικρόφωνο και το αναγκαίο λογισμικό (δεν είναι καθόλου δωρεάν όλα αυτά…) για την εκπαιδευτική διαδικασία.

~ Όλοι οι οικισμοί θα διαθέτουν υποδομές ύπαρξης διαδικτύου με αξιοπρεπείς τουλάχιστον ταχύτητες.

~ Όλοι οι εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς θα πρέπει σε πρώτη φάση να επιμορφωθούν έστω και σύντομα στη χρήση αυτού του επικουρικού εργαλείου το οποίο σημειώνουμε είναι αντικείμενο σπουδών πανεπιστημιακού επιπέδου.

Εμείς ως εκπαιδευτικοί της τάξης καλούμε το Υπουργείο να αφήσει τα παραμύθια, να αφήσει τις απόπειρες προώθησης αντιεκπαιδευτικών πολιτικών του ΟΟΣΑ, της ΕΕ και του κεφαλαίου που αποκλείουν μαθητές και να προχωρήσει τώρα στην υλοποίηση των ανωτέρω αναγκαίων προϋποθέσεων. Η κατάσταση δε χρειάζεται επικοινωνιακές φανφάρες αλλά συγκεκριμένες ενέργειες. Βλέπουμε ξεκάθαρα πως χρήματα για αυτές υπάρχουν καθώς εκατομμύρια ευρώ χαρίζονται στα ΜΜΕ που συκοφαντούν τους εκπαιδευτικούς.

Εμείς ως εκπαιδευτικοί της τάξης συνεχίζουμε την επαφή με τους μαθητές και τις οικογένειές τους, την επικοινωνία σε ανθρώπινο επίπεδο, ώστε να έχουμε την πραγματική εικόνα των συνθηκών που αντιμετωπίζουν.

Συνεχίζουμε να παροτρύνουμε τους μαθητές να διατηρήσουν επαφή με την εκπαιδευτικές μορφωτικές δραστηριότητες ευρύτερου χαρακτήρα (ανάγνωση βιβλίου, ταινίες, ντοκιμαντέρ, παιγνιώδεις μορφές προσέγγισης της γνώσης κλπ). Κάθε δράση μας γίνεται υπό τον όρο να μπορούν να συμμετέχουν όλα τα παιδιά.

Συνεχίζουμε να μένουμε ενεργοί, διατυπώνουμε τις νέες διεκδικήσεις μας, αναζητούμε νέους τρόπους επικοινωνίας, δημιουργίας, έκφρασης, συλλογικής δράσης.

Παρατηρητής της Θράκης