Εχθρική η Ζάκυνθος για τους φίλους του ποδηλάτου

Ένα οικονομικό αλλά και οικολογικό μέσο μεταφοράς είναι το ποδήλατο, το οποίο χρησιμοποιείται από πολλούς συμπολίτες μας που το προτιμούν από το Ι.Χ. ή το δίκυκλο τους. Μάλιστα είναι και η καλύτερη λύση για να κάνεις γυμναστική και παράλληλα τη βόλτα σου.

 

Ένα οικονομικό αλλά και οικολογικό μέσο μεταφοράς είναι το ποδήλατο, το οποίο χρησιμοποιείται από πολλούς συμπολίτες μας που το προτιμούν από το Ι.Χ. ή το δίκυκλο τους. Μάλιστα είναι και η καλύτερη λύση για να κάνεις γυμναστική και παράλληλα τη βόλτα σου.

Η κυβέρνηση από τη δική της πλευρά έχει θέσει στην εθνική της στρατηγική το θέμα του ποδηλάτου στην Ελλάδα και στοχεύει να το θεσμοθετήσει ώστε να υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες για τους πολίτες να το χρησιμοποιούν. Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης αναφερόμενος στο συγκεκριμένο θέμα είπε ότι αφορά και την ποιότητα ζωής των πολιτών άμεσα. «Μία εθνική στρατηγική για το ποδήλατο δεν είναι πολιτική επικοινωνίας, να έχουμε και εμείς επειδή υπάρχει σε άλλες χώρες, ούτε και «πολιτικής ορθότητος». Μας αφορά όλους σαν ανθρώπους και σαν πολίτες. Αφορά το περιβάλλον, αφορά την ποιότητα της ζωής μας»

Οι προτάσεις που τέθηκαν αναφορικά με το ποδήλατο στην πόλη αφορούν τα εξής ζητήματα: 1) Η διαμόρφωση στον δρόμο όσο γίνεται πιο ήπιων συνθηκών κινητικότητας (τραμ/ποδήλατο/πεζοί), 2) Η μείωση των ταχυτήτων από 50 χλμ/ώρα, σε 30χλμ/ώρα με δημιουργία δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, 3) Ο συνδυασμός ποδηλάτου με δημόσια συγκοινωνία. Οι λεωφορειολωρίδες είναι το μόνο κομμάτι των δρόμων, όπου μπορούν να «φιλοξενηθούν» και οι ποδηλάτες (συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη), 4) Ο διαμοιρασμός των δρόμων σε αυτοκίνητα, ποδήλατα, ΜΜΜ, 5) Η καθιέρωση προνομιακών λύσεων για το ποδήλατο (πχ πρόσβαση ποδηλάτων σε σημεία, όπου δεν επιτρέπεται η κίνηση των αυτοκινήτων), 6) Κλείσιμο για τα αυτοκίνητα των ιστορικών κέντρων και η παράδοσή τους στα ποδήλατα.

Ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Μπακογιάννης μιλώντας για το ίδιο ζήτημα επισήμανε από την πλευρά του. «Πράγματι, στις ελληνικές πόλεις, το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι τόσο η κυκλοφορία των οχημάτων όσο η στάθμευση. Αν θέλει κανείς να δημιουργήσει ποδηλατόδρομο δίπλα σ΄ έναν μονόδρομο κυκλοφορίας οχημάτων χρειάζεται 5 μέτρα. Αν προσθέσει και το πλάτος των πεζοδρομίων, φτάνουμε και ξεπερνούμε τα 9 μέτρα. Ως εκ τούτου, δεν πρέπει να υπάρχει στάθμευση. Κι επειδή δεν μπορούμε να… καταπιούμε τα αυτοκίνητα, θα πρέπει να προβλέψουμε κατά κανόνα υπόγειους χώρους στάθμευσης».

Τι γίνεται στο νησί μας;

Δυστυχώς το νησί μας είναι έτη φωτός πίσω στο θέμα του ποδηλάτου, αφού δεν διαθέτει ποδηλατοδρόμους ενώ και το οδικό δίκτυο είναι σχεδόν ακατάλληλο. Μάλιστα αν ρίξουμε μια ματιά μέσα στην πόλη οι υποδομές είναι ελλιπέστατες και μόνο από ιδιωτική πρωτοβουλία υπάρχουν ορισμένοι επιχειρηματίες που προσφέρουν κατάλληλες θέσεις στάθμευσης στα μαγαζιά τους.

Αρκετές φορές έχουν γίνει εκκλήσεις να αλλάξει η κατάσταση μέσα στην πόλη και στους επαρχιακούς δρόμους και να μπορέσουν να δημιουργηθούν ποδηλατόδρομοι.
Οι απόψεις των πολιτών που χρησιμοποιούν ποδήλατο κατατέθηκαν στην «Ημέρα» και έχουν μεγάλο ενδιαφέρον αναφορικά με αυτό το ζήτημα.

Λεωνίδας Πλέσσας

«Το ποδήλατο είναι ένα όμορφο μέσο μεταφοράς το οποίο μπορείς να το χρησιμοποιείς στην πόλη και όχι μόνο. Η ζωή μας μπορεί να βελτιωθεί, θα έχουμε καλύτερη επαφή με τους συνανθρώπους μας, αλλά και η πόλη μας θα γίνει πιο ανθρώπινη και ασφαλής. Βεβαίως, το αρνητικό είναι πως δεν υπάρχουν υποδομές, που να επιτρέπουν την ασφαλή χρήση των ποδηλάτων. Όταν είσαι με το ποδήλατο νιώθεις να απειλείσαι από τα αυτοκίνητα. Εν τέλει είναι σημαντικό να βγάλουμε το αυτοκίνητο από τη ζωή μας και να βάλουμε το ποδήλατο. Με τον τρόπο αυτό θα αλλάξει η ποιότητα της ζωής μας».

Μάκης Καρακάς

«Αρκετά είναι τα άτομα που τους αρέσει να κάνουν ποδήλατο. Υποδομές όμως, στο νησί μας δεν υπάρχουν. Πρέπει σιγά-σιγά να φτιάξουμε υποδομές, γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσει ένα ποδήλατο έχοντας να αντιμετωπίσει στο δρόμο τα αυτοκίνητα και τις γουρούνες. Τόσο μέσα στην πόλη όσο και εκτός πόλεως είναι επικίνδυνη η οδήγηση ποδήλατου. Υπάρχουν μερικοί χώροι, όπως για παράδειγμα στην Αγία Τριάδα που υπάρχει η δυνατότητα για όποιον θέλει να κάνει ποδήλατο. Επίσης, στο δρόμο του Αεροδρομίου θα μπορούσε να φτιαχτεί ένας ποδηλατόδρομος, αλλά δυστυχώς μιλάμε για δρόμο παρατημένο εδώ και 20 χρόνια».

Θύμιος Κοσιφαρίνης

«Εγώ και τα παιδιά μου έχουμε ποδήλατο και διανύουμε κάποιες συγκεκριμένες διαδρομές, που όμως είναι περιορισμένες. Εμένα πριν πολλά χρόνια μου είχε τύχει ένα συμβάν με κάποιο φορτηγό ενώ εγώ οδηγούσα ποδήλατο. Ας φτάναμε τουλάχιστον κάτι, έστω σε έναν πεζόδρομο, χώρο ειδικό για ποδήλατα, για να κάνει ένα παιδί ποδήλατο με ασφάλεια. Δεν υπάρχουν στη Ζάκυνθο υποδομές. Και όσοι έχουν αποφασίσει να χρησιμοποιούν ποδήλατο παίζουν τη ζωή τους κορώνα γράμματα».

Ημέρα Ζακύνθου