Oλγα Σταύρου Κολοκυθά: Στη Βιέννη με λαμπρή καριέρα στον τομέα του πολιτισμού

Εφυγε από τα Χανιά το 1995 για σπουδές στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ακολούθησε μεταπτυχιακό στην πολιτιστική διαχείριση στο Λονδίνο, απέκτησε διδακτορικό δίπλωμα στον τομέα των πολιτιστικών θεσμών στη Βιέννη και ακολουθεί μια λαμπρή καριέρα στον τομέα του πολιτισμού με πολλές διακρίσεις

 

Εφυγε από τα Χανιά το 1995 για σπουδές στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ακολούθησε μεταπτυχιακό στην πολιτιστική διαχείριση στο Λονδίνο, απέκτησε διδακτορικό δίπλωμα στον τομέα των πολιτιστικών θεσμών στη Βιέννη και ακολουθεί μια λαμπρή καριέρα στον τομέα του πολιτισμού με πολλές διακρίσεις.

O λόγος για την Όλγα Σταύρου Κολοκυθά η οποία τώρα είναι επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης με αντικείμενο την πολιτιστική πολιτική. Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται η πολιτιστική πολιτική σε υπερεθνικό επίπεδο (Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνείς οργανισμοί), η περιφερειακή πολιτιστική πολιτική, η πολιτιστική πολιτική σε περιόδους κρίσεων, οι πολιτιστικές βιομηχανίες, η πολιτιστική διπλωματία και η πολιτιστική μνήμη.

Μάλιστα, η Ολγα Κολοκυθά έχει δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους, ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια και έχει διδάξει στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και στο Πανεπιστήμιο του Lüneburg της Γερμανίας.

Η ίδια είναι επικεφαλής ερευνήτρια για το Πανεπιστήμιο της Βιέννης του ερευνητικού project CICERONΕ που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του προγράμματος Horizon2020. Επίσης, είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος με διάκριση στον τομέα των πολιτιστικών θεσμών (Βιέννη), μεταπτυχιακού διπλώματος στην πολιτιστική διαχείριση (Λονδίνο) και πτυχίου μουσικολογίας και μουσικής παιδαγωγικής (Θεσσαλονίκη) και είναι πτυχιούχος αγγλικής, γαλλικής, γερμανικής, ιταλικής και ισπανικής γλώσσας. Το 2006 ήταν 7η στην Ευρώπη για το Cultural Policy Research Award, διάκριση του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος Πολιτισμού και της Τράπεζας της Σουηδίας για νέους επιστήμονες. Η επιστημονική της μονογραφία με θέμα την ανάπτυξη καλλιτεχνών (2013) είναι η πρώτη διεπιστημονική προσέγγιση του όρου, εστιάζει σε θέματα καλλιτεχνικής και επαγγελματικής ανάπτυξης και καριέρας νέων καλλιτεχνών και έχει αγοραστεί από τις βιβλιοθήκες μεγάλων Πανεπιστημίων όπως, μεταξύ άλλων, τα Yale, Columbia, McGill, την Εθνική βιβλιοθήκη της Βαυαρίας και την Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας.

Η ίδια έχει συνεργαστεί με το European Opera Centre, το BBC, την κρατική Ραδιοτηλεόραση της Τσεχίας, το Gran Teatre del Liceu (Βαρκελώνη), τη Het Concertgebouw (Άμστερνταμ), το Φεστιβάλ Αθηνών, το Harpa Concert Hall (Ρέικιαβικ), τη European Union Youth Orchestra και τη Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, ενώ project που έχει διαχειριστεί έχουν αποσπάσει διακρίσεις.

«Αναγκαία η στήριξη των νέων Ελλήνων δημιουργών»

«Νομίζω ότι ουσιαστικά δεν έφυγα ποτέ από την Ελλάδα, και αν και ζω στο εξωτερικό συνολικά πάνω από 10 χρόνια έρχομαι με κάθε ευκαιρία», λέει στα “Χανιώτικα νέα” η Ολγα Κολοκυθά και συνεχίζει: «Όταν τέλειωσα τις σπουδές μου στη Θεσσαλονίκη ήθελα να κάνω μεταπτυχιακό στην πολιτιστική διαχείριση αλλά τότε δεν υπήρχε πρόγραμμα σε ελληνικό Πανεπιστήμιο, γι’ αυτό πήγα στο Λονδίνο. Μετά ξεκίνησα διδακτορικό και για ένα διάστημα πηγαινοερχόμουν στην Ελλάδα, γύρισα για λίγο και αργότερα επέστρεψα στο εξωτερικό λόγω της κρίσης».

Για το πώς η Βιέννη διαχειρίζεται την πολιτιστική της κληρονομιά σε σχέση με τη χώρα μας, η ίδια σημειώνει: «Δεν είναι εύκολο να μιλήσουμε για σύγκριση, καθώς πρόκειται για εντελώς άλλες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες. Αυτό που είναι σίγουρα διαφορετικό είναι ότι στην Αυστρία υπάρχει μακροπρόθεσμη και συντονισμένη πολιτιστική πολιτική, σε μεγάλο βάθος χρόνου.

Έχω την αίσθηση ότι στην Ελλάδα αντιμετωπίζουμε την έννοια της πολιτιστικής κληρονομιάς περισσότερο με αναφορά στο παρελθόν παρά στο παρόν, όχι αναίτια βέβαια αν σκεφτεί κανείς την πορεία μας στο βάθος του χρόνου. Είναι όμως αναγκαίο να βρούμε τρόπους να στηρίξουμε περισσότερο τους νέους Έλληνες δημιουργούς και καλλιτέχνες, που μπορούν να είναι οι ζωντανοί αντιπρόσωποι του πολιτισμού μας στο εξωτερικό και αποτελούν την πολιτιστική κληρονομιά του μέλλοντος. Είναι σημαντικό επίσης να σκεφτούμε με ποιους τρόπους θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τον πολιτισμό μας, αλλά και να γίνουμε πιο εξωστρεφείς και ευρηματικοί στον τρόπο με τον οποίο τον προβάλλουμε.

Για το πως επηρέασε η κρίση τον πολιτισμό, θεωρεί ότι «αυτή η χωρίς προηγούμενο κρίση των τελευταίων χρόνων είχε για τον πολιτισμό και θετικό εκτός από αρνητικό πρόσημο και νομίζω ότι το θετικό είναι πολύ πιο σημαντικό από το αρνητικό. Όλες αυτές οι πρωτοβουλίες που αναπτύχθηκαν, κυρίως σε τοπικό επίπεδο, δεν ήρθαν τυχαία αυτή τη χρονική στιγμή και δεν αποτελούν μόνο κύτταρα πολιτιστικής έκφρασης και δημιουργίας, αλλά και δίκτυα επικοινωνίας των πολιτών και τρόπους ενίσχυσης της έννοιας της κοινότητας και του ανήκειν. Αυτό φανερώνει τούτη τη μεγάλη σπουδαιότητα που έχει ο πολιτισμός, που ίσως δεν την συνειδητοποιούμε εύκολα αλλά φάνηκε μέσω της κρίσης, να λειτουργεί δηλαδή ως κοινό σημείο αναφοράς των πολιτών και ως εργαλείο συνοχής σε περιόδους αστάθειας και ανασφάλειας».

Για τη δουλειά της στο Πανεπιστήμιο, τονίζει: «Έχω τη δυνατότητα να κάνω έρευνα στον τομέα που αγαπώ, τον πολιτισμό, κι αυτό μου δίνει μεγάλη ικανοποίηση. Διδάσκω είτε στα γερμανικά είτε στα αγγλικά, ανάλογα με το μάθημα, κι αυτό με βοηθάει να εξελίσσομαι. Αξιολογούμαστε όλοι συνέχεια, και από τους φοιτητές και από το Ίδρυμα, και προσπαθούμε διαρκώς για το καλύτερο».

Για το αν αντιμετώπισε προβλήματα ως Ελληνίδα στη Βιέννη, τονίζει: «Μπορώ να πω ότι δεν αντιμετώπισα ιδιαίτερα προβλήματα ως Ελληνίδα. Οι Αυστριακοί αγαπούν την Ελλάδα και δεν είναι τυχαίο ότι είναι από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για τις διακοπές τους. Έτυχε να πάω σε μια δημόσια υπηρεσία πριν κάποιο διάστημα και όταν η υπάλληλος είδε ότι είμαι Ελληνίδα, μετά που με εξυπηρέτησε με ρώτησε από ποιο μέρος είμαι και μου έδειχνε γεμάτη ενθουσιασμό σε χάρτη στον υπολογιστή της ποια μέρη της Κρήτης είχε επισκεφθεί».

Προσφορά στα Χανιά

Από το εξωτερικό και συγκεκριμένα από τη Βιέννη η Ολγα Κολοκυθά έχει προσφέρει στα Χανιά.

«Στα τέλη του 2006 φέραμε με το European Opera Centre την πρώτη ολοκληρωμένη παράσταση όπερας στα Χανιά. Είχαμε πολλές δυσκολίες ώσπου να το καταφέρουμε, αλλά η ενθουσιώδης αντίδραση του κόσμου και το πόσο θερμά αγκάλιασε την όπερα ήταν τεράστια ανταμοιβή για μας. Δώσαμε πέντε παραστάσεις, όλες ασφυκτικά γεμάτες, και η πρεμιέρα καλύφθηκε από μεγάλα ξένα περιοδικά. Το περιοδικό Opera, από τα πιο σημαντικά στο χώρο, είχε στο τεύχος Μαρτίου 2007 κριτική από τη Σκάλα του Μιλάνου και αμέσως μετά κριτική από το Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων. Ήταν πολύ μεγάλη συγκίνηση εκείνες οι σελίδες!

Παρακολουθώ πολύ στενά τα πολιτιστικά δρώμενα στα Χανιά, παρ‘ όλο που είμαι μακριά. Και χαίρομαι που βλέπω να αναπτύσσονται ολοένα και περισσότερες πρωτοβουλίες που λειτουργούν και ως φορείς προβολής του τόπου μας στην υπόλοιπη Ελλάδα και στο εξωτερικό και μας κάνουν περήφανους. Γνωρίζω ήδη από κοντά το Dance Days Chania, τις Γιορτές Ρόκκας και το Chania Film Festival και θα ήθελα να γνωρίσω και τις άλλες που ξέρω ότι υπάρχουν».

Για το αν έχει κάνει προσπάθειες να επιστρέψει ή αν θα επέστρεφε στα Χανιά αν της δινόταν η ευκαιρία, σημειώνει: «Είναι κάτι στο οποίο δεν πρόλαβα να εστιάσω λόγω κεκτημένης ταχύτητας αλλά αν μου δινόταν η ευκαιρία ναι, θα σκεφτόμουν να επιστρέψω. Εάν μπορούσα να επιστρέψω στην Ελλάδα, θα ήθελα ιδανικά να επιστρέψω στα Χανιά».

Γιάννης Λυβιάκης
Χανιώτικα Νέα