Σύρος: Πλήρης ετοιμότητα απέναντι στη θαλάσσια ρύπανση

«Θωρακισμένο» το λιμάνι αναφορικά με απευκταία περιστατικά ρύπανσης αποκλειστικά από πετρελαιοειδή

 

«Θωρακισμένο» το λιμάνι αναφορικά με απευκταία περιστατικά ρύπανσης αποκλειστικά από πετρελαιοειδή

«Οχυρωμένο» απέναντι σε περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης είναι το λιμάνι της Σύρου, όπως υποστήριξαν οι πλευρές του Λιμεναρχείου Σύρου και της SEKAVIN, στο πλαίσιο άσκησης ετοιμότητας που ανέπτυξαν χθες το πρωί, στο νότιο τμήμα του λιμενοβραχίονα της Ερμούπολης.

Σκοπός της εν λόγω άσκησης αποτέλεσε για μία ακόμη χρονιά ο έλεγχος σε επίπεδο ετοιμότητας των αρμόδιων Υπηρεσιών και πλευρών, οι οποίες οφείλουν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης εντός του λιμένα της Ερμούπολης, τα οποία θα έχουν προέλθει από δεξαμενόπλοια που θα έχουν προκαλέσει διαρροή πετρελαιοειδών.

Αναφορικά με τη χθεσινή άσκηση, τονίσθηκε πως αναπτύχθηκε το τοπικό σχέδιο αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης, με το σενάριο να ήθελε διαρροή πετρελαίου από πλαγιοδετημένο - στην προβλήτα - δεξαμενόπλοιο.

Στο σημείο μετέβησαν πλωτά μέσα της SEKAVIN και του Λιμεναρχείου Σύρου, καθώς και ο Λιμενάρχης, Γιάννης Βαμβακούσης όπως και ο διευθυντής της SEKAVIN, κ. Σπυριδάκης, ενώ το σχέδιο εφαρμόστηκε από προσωπικό της εταιρείας και του Λιμενικού Σώματος.

Καθ΄ όλη τη διάρκεια της άσκησης, αποδείχθηκε η καλή λειτουργία του διαθέσιμου εξοπλισμού, καθώς και η ετοιμότητα του συμμετέχοντος προσωπικού, το οποίο επέδειξε αντανακλαστικά σε όσα κλήθηκε να φέρει εις πέρας.

Πρέπει να σημειωθεί πως στελέχη του Λιμενικού Σώματος οδήγησαν στη νότια περιοχή του λιμένα το περιπολικό και το αντιρρυπαντικό σκάφος, ενώ από πλευράς SEKAVIN συμμετείχαν δύο πλωτά μέσα για την ανάπτυξη του κίτρινου πλωτού φράγματος.

Μέγιστη προτεραιότητα ο “εγκλωβισμός” της πετρελαιοκηλίδας

Σύμφωνα με τον κ. Σπυριδάκη τονίσθηκε πως μέγιστη προτεραιότητα τόσο για τη SEKAVIN όσο και για το Λιμεναρχείο Σύρου σε περιστατικό θαλάσσιας ρύπανσης, αποτελεί ο περιορισμός της πετρελαιοκηλίδας άμεσα και ουσιαστικά ο “εγκλωβισμός” της με πλωτό φράγμα. Αυτό άλλωστε είναι το πρώτο βήμα που πρέπει να πραγματοποιήσουν οι αρμόδιοι, προκειμένου να μην εξαπλωθεί περισσότερο η πετρελαιοκηλίδα, από το σημείο που θα υπήρχε η ρύπανση.

“Από τη στιγμή που θα ειδοποιηθούμε για τη διαρροή, υπολογίζουμε 25 – 30 λεπτά αν δεν είμαστε στην εγκατάσταση. Για παράδειγμα βραδινές ώρες. Αν είμαστε εδώ όμως, είναι συντομότερος ο χρόνος. Αυτή είναι η ετοιμότητα της εταιρείας. Ο χρόνος ο σημαντικός είναι να “πιάσεις” τη διαρροή με το φράγμα, δηλαδή να περιορίσεις την έκταση της ρύπανσης” σχολίασε αρχικά ο ίδιος, γνωστοποιώντας στη συνέχεια, πως, “βάσει του αντιρρυπαντικού σχεδίου η εταιρεία αυτή τη στιγμή διαθέτει 410 μέτρα πλωτό φράγμα”. Πρόσθεσε μάλιστα πως αποτελεί υποχρέωση της SEKAVIN να διαθέτει τον κατάλληλο εξοπλισμό, τόσο για περιστατικά δικά της, όσο και για περιστατικά από άλλα δεξαμενόπλοια εντός του λιμένα. “Η υποχρέωσή μας είναι να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση” επανέλαβε αρκετές φορές στις δηλώσεις του, επισημαίνοντας μάλιστα πως, “και ηθική υποχρέωσή μας είναι να διαθέσουμε τα μέσα μας, οπουδήποτε αλλού γίνει ρύπανση από άλλη διαρροή πετρελαιοειδών, όχι από εμάς, μέσα στο λιμάνι. Από το Νεώριο ή όπου χρειαστεί”.

Διαπίστωση ετοιμότητας και συντονισμός

Σε παρόμοιο τόνο, ο Λιμενάρχης Σύρου αναφορικά με την άσκηση αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης, επεσήμανε πως μέριμνα του Λιμεναρχείου Σύρου αποτελεί η διαπίστωση της ετοιμότητας από πλευράς προσωπικού καθώς και ο συντονισμός των εμπλεκόμενων μερών, ώστε σε περιστατικό ρύπανσης από πετρελαιοειδή, να υπάρξει αποτελεσματική κινητοποίηση.

Γνωστοποίησε μάλιστα, πως πέραν του σχεδίου που διαθέτει η εταιρεία, το Λιμεναρχείο έχει εκπονήσει δικό του σχέδιο, το οποίο και ακολουθεί κατά γράμμα.

“Είναι μία ακόμη άσκηση που διεξάγεται με σκοπό να είμαστε σε ετοιμότητα αναφορικά με περιστατικά ρύπανσης που προέρχονται κυρίως από πετρελαιοειδή. Η SEKAVIN είναι εφοδιασμένη με το σχέδιο καταπολέμησης της ρύπανσης, το οποίο έρχεται ενισχυτικά και προσθετικά στο σχέδιο που υπάρχει στην Υπηρεσία μας, δηλαδή το τοπικό σχέδιο έκτακτης αντιμετώπισης της ρύπανσης της θάλασσας” ανέφερε ο κ. Βαμβακούσης, εξηγώντας παράλληλα πως, “Το τοπικό σχέδιο που διαθέτει η Λιμενική Αρχή, όπως και όλες οι άλλες Αρχές έρχεται να συμπληρώσει το εθνικό σχέδιο προκειμένου οι Υπηρεσίες να είναι σε ετοιμότητα στην περίπτωση που προκύψει ένα περιστατικό ρύπανσης από πετρελαιοειδή και άλλες ρυπογόνες ουσίες”.

Μάλιστα πρόσθεσε πως οι πλευρές που καλούνται να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα “έρχονται σε συνεργασία και συνέργειες, οι οποίες είναι ικανές να θέτουν σε ετοιμότητα όλους τους εμπλεκόμενους και τους αρμόδιους φορείς για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση μίας ρύπανσης όταν αυτή προκύψει”.

Ανάπτυξη φράγματος και απορρύπανση θάλασσας

Μιλώντας ειδικότερα και αναλυτικά για τη χθεσινή άσκηση, ο κ. Βαμβακούσης στο πλαίσιο του σεναρίου, εξήγησε πως στόχος ήταν η ανάπτυξη του πλωτού φράγματος σε άμεσο χρόνο (10λεπτο) και στη συνέχεια η ανάπτυξη των ενεργειών για την απορρύπανση της θάλασσας, δηλαδή την απομάκρυνση του πετρελαίου με ειδικό εξοπλισμό.

“Η ΣΕΚΑΒΙΝ με το προσωπικό που έχει διαθέσει, αναπτύσσει το φράγμα. Το σενάριο της άσκησης θέλει κατά την διαδικασία εμπορικής πράξης δεξαμενόπλοιου που λειτουργεί για τις ανάγκες της επιχείρησης να έχει επιφέρει μία ατυχηματική ρύπανση. Έχει ενεργοποιηθεί όλος ο μηχανισμός. Η επιχείρηση διαθέτει τα μέσα της, ενεργοποιεί το προσωπικό της και άμεσα ενημερώνει την Υπηρεσία μας. Το Λιμεναρχείο Σύρου άμεσα ενεργοποιεί τα δικά του μέσα. Έχει φθάσει και το πλωτό το αντιρρυπαντικό του Λιμεναρχείου Σύρου (ΠΛΣ 421), που έχει μεγάλες δυνατότητες για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης, όπως επίσης και το ταχύπλοο περιπολικό σκάφος του Λιμεναρχείου Σύρου (ΠΛΣ 603). Όλοι μαζί οι εμπλεκόμενοι αναπτύσσουν τις εργασίες που επιβάλλονται για να αντιμετωπισθεί η ρύπανση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο” υπογράμμισε ο ίδιος, τονίζοντας πως αμέσως μετά με χρήση ειδικού εξοπλισμού (skimmer) “ανακτάται η πετρελαιοκηλίδα για να απομακρυνθεί”.

Με αφορμή τα παραπάνω, ο κ. Βαμβακούσης γνωστοποίησε και μία σημαντική πληροφορία για το αντιρρυπαντικό σκάφος του Λιμεναρχείου Σύρου. Όπως ανέφερε “είχε συμμετάσχει στη μεγάλη ρύπανση που είχε γίνει στον Σαρωνικό με το δεξαμενόπλοιο “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ””. Σύμφωνα με όσα υπογράμμισε δε, ως πλωτό μέσο του Λιμενικού Σώματος “ήταν από τα πρώτα σκάφη που έσπευσαν στην περιοχή και συνέδραμαν 24 ώρες το 24ωρο προκειμένου να περιοριστεί η ρύπανση”.

Επίπεδα ετοιμότητας αναλόγως της ρύπανσης

Στο πλαίσιο της γενικότερης ενημέρωσης που πραγματοποίησε ο Λιμενάρχης μίλησε και για τα τρία επίπεδα ετοιμότητας του Λιμεναρχείου αναφορικά με περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης και τον βαθμό αυτής.

“Τα επίπεδα ετοιμότητας της Υπηρεσίας μας διαβαθμίζονται και είναι τρία. Το πρώτο επίπεδο ετοιμότητας είναι όταν έχουμε ρύπανση με διαρροή πετρελαίου μέχρι 7 τόνους. Το δεύτερο επίπεδο, το οποίο ενεργοποιεί ακόμη σε μεγαλύτερη κλίμακα τον μηχανισμό αντιμετώπισης της ρύπανσης αφορά σε ρύπανση πετρελαιοειδών από 7 τόνους έως 700 τόνους και το τρίτο επίπεδο, που είναι το ύψιστο επίπεδο αντιμετώπισης ρύπανσης αφορά σε 700 τόνους και πάνω”. Σε αυτήν την περίπτωση μάλιστα, εξήγησε πως τίθεται σε εφαρμογή το εθνικό σχέδιο και το τοπικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης στον μέγιστο βαθμό.

Τελευταίο περιστατικό ρύπανσης στο λιμάνι της Ερμούπολης

Στο πλαίσιο των χθεσινών δηλώσεών του, ο κ. Βαμβακούσης έκανε λιτή αναδρομή και στο τελευταίο περιστατικό θαλάσσιας ρύπανσης που υπήρξε στο λιμάνι της Ερμούπολης.

“Το τελευταίο περιστατικό που είχε προκύψει ήταν 25 Οκτωβρίου του 2008. Είχε γίνει μία μεγάλης έκτασης ρύπανση από δεξαμενόπλοιο, το οποίο διενεργούσε εμπορική πράξη στη SEKAVIN αλλά χωρίς υπαιτιότητα της ίδιας. Λόγω κάποιου χειρισμού, ο οποίος έγινε με βάση τις καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν τότε, είχε την ατυχία ο πλοίαρχος, με την άγκυρά του να σηκώσει έναν υποθαλάσσιο αγωγό, ο οποίος στη σύνδεσή του απεκόπη, με αποτέλεσμα να διαρρεύσει μεγάλη ποσότητα πετρελαίου”. Γνωστοποίησε μάλιστα πως “την περίοδο εκείνη είχε διαρρεύσει η ποσότητα των 3.000 λίτρων, η οποία είχε προκαλέσει μεγάλη βλάβη στο λιμάνι και στην ακτογραμμή του νοτίου τμήματος του λιμανιού” κι ως εκ τούτου, είχε απαιτηθεί μεγάλη κινητοποίηση. “Η επιχείρηση είχε διαρκέσει έναν μήνα για το μέγεθος της “βλάβης” και είχαν έρθει και συνεργία από την Αθήνα για να αντιμετωπισθεί η ρύπανση” σχολίασε χαρακτηριστικά, κλείνοντας τις δηλώσεις του κι εκφράζοντας την ικανοποίησή του για την επιτυχή ανταπόκριση των εμπλεκομένων στην άσκηση.

Άννα - Τερέζα Δαλμυρά
Δείτε τις εικόνες στην Κοινή Γνώμη Σύρου