Μιλούν για το αεροδρόμιο Ηρακλείου, σαν να μην υπάρχει σύμβαση!

Η ΕΤΕπ, τα κουμάντα, τα Υπουργεία, οι Επιτροπές και η Λότζια φουλάρει για... διαβούλευση

 

Η ΕΤΕπ, τα κουμάντα, τα Υπουργεία, οι Επιτροπές και η Λότζια φουλάρει για... διαβούλευση

Με τους όρους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων δρομολογείται η αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης», που, όπως αποδείχτηκε και στη χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, θα έχει έναν κυρίαρχο ρόλο στην αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής, εγείροντας συγκεκριμένες αξιώσεις για το μέλλον της.

Μετά την υπογεγραμμένη συμφωνία του δανείου για τη διάθεση 180 εκ., που καλύπτει την εθνική συμμετοχή για την κατασκευή του αεροδρομίου Καστελλίου, για την οποία η αυτοδιοίκηση ενημερώθηκε εκ των υστέρων, το Δημοτικό Συμβούλιο χθες προσπάθησε να βρει τον βηματισμό του στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται, όπου ο ελεγκτικός ρόλος της Τράπεζας είναι κυρίαρχος και καθοριστικός για τη μελλοντική εικόνα που θα αποκτήσουν τα 3.000 στρ. του υφιστάμενου αεροδρομίου.

Στην «όχι και τόσο δυσβάσταχτη», κατά τον δήμαρχο Ηρακλείου, κ. Β.Λαμπρινό, δανειακή συμφωνία που υπογράφηκε, η Τράπεζα έχει επιβάλει ως «βαριά προϋπόθεση το “Ν. Καζαντζάκης” να μην λειτουργήσει ξανά ως αεροδρόμιο».

Παράλληλα, αξιώνει την εύρεση επενδυτή, για να προχωρήσει ο στρατηγικός προσανατολισμός της αξιοποίησης της περιοχής, θέτοντας όρο απαράβατο να καταργηθεί οριστικά και αμετάκλητα το αεροδρόμιο, είτε ως πολιτικό είτε ως στρατιωτικό.

Μάλιστα, η Τράπεζα έχει αποφασίσει ότι το Υπουργείο Άμυνας θα μπορεί να χρησιμοποιεί για διοικητικούς λόγους έκταση που δεν θα ξεπερνά το 15% του συνολικού «φιλέτου». Έχει αποφασίσει τη δημιουργία νέου φορέα που θα αναλάβει τη διαχείριση του χώρου μέσα από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αστικής ανάπτυξης .

“Η σύμβαση δεν είναι καταστροφική για τον Δήμο, εφόσον ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις μας και η Τράπεζα σεβαστεί τις προθέσεις τις δικές μας και της Περιφέρειας“ ανέφερε ο κ. Λαμπρινός, ενώ τόνισε πως οι όροι της σύμβασης συντείνουν στην ανάπτυξη της περιοχής με συγκεκριμένα βήματα”.

Την ίδια στιγμή, αίσθηση προκάλεσε η αποκάλυψη του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, κ. Γ.Κουράκη, ότι, την ώρα που οι τοπικοί φορείς προσπαθούν να τοποθετηθούν στις καταιγιστικές αλλαγές, τις οποίες σηματοδοτεί η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται μετά την υπογραφή της σύμβασης, έχει συγκροτηθεί σε κεντρικό επίπεδο και εν αγνοία των τοπικών φορέων μια ομάδα εργασίας των Υπουργείων Υποδομών, Άμυνας και της Πολιτικής Αεροπορίας, που συζητούν για την επόμενη μέρα του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης».

Στο μεταξύ, χθες το Δημοτικό Συμβούλιο, μετά από σχετική εισήγηση του δημάρχου, κ. Β.Λαμπρινού, αποφάσισε τη συγκρότηση μιας διαπαταραξιακής επιτροπής, που θα συγκληθεί σήμερα, προκειμένου να αποφασίσει τα επόμενα βήματα σε σχέση με την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου και τη διασφάλιση της αδιαπραγμάτευτης συμμετοχής του Δήμου Ηρακλείου σε κάθε βήμα που θα γίνει στην κατεύθυνση αυτή.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: “Έχει ήδη συγκροτηθεί υπουργική επιτροπή, που συζητά για το μέλλον του αεροδρομίου”

Αίσθηση προκάλεσε η αποκάλυψη του κ. Κουράκη, ο οποίος ενημέρωσε το Σώμα ότι έχει ήδη συσταθεί ομάδα εργασίας και συζητούν το θέμα του αεροδρομίου στο Υπουργείο Υποδομών, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Όπως είπε, μεταξύ άλλων εξετάζουν πόσα στρέμματα θα χρειαστεί – αν χρειαστεί το Υπουργείο Άμυνας – και φυσικά λαμβάνουν υπόψη και τις εξελίξεις ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία.

Ο ίδιος τόνισε: “Εδώ και έναν χρόνο είχαμε αναδείξει τη σημασία της ανάπτυξης των εκτάσεων του παλαιού αεροδρομίου και της ΣΕΑΠ σε απόλυτη συνάρτηση με τις ανάγκες της περιοχής άμεσης γειτνίασης, της Αλικαρνασσού.

Είναι προφανές ότι θα στηρίξουμε την άμεση ανάθεση της εκπόνησης της μελέτης Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, αλλά είναι κρίσιμο να τεθούν αρχές και ένα περίγραμμα των κατευθύνσεων με εξειδικευμένες παρεμβάσεις.

Προτείνουμε η ανάπτυξη να εντάσσεται στη φυσιογνωμία της περιοχής, να διασφαλίζεται η ανάδειξη των θετικών σημείων της περιοχής, να ενισχύει τον δημόσιο, κοινόχρηστο χαρακτήρα της παραλιακής ζώνης στην προοπτική δημιουργίας ενός ενιαίου θαλάσσιου μετώπου στο Ηράκλειο και φυσικά να υπάρχει πρόβλεψη για την απομάκρυνση των φυλακών της Ν. Αλικαρνασσού.

Η. Λυγερός: “Η αυτοδιοίκηση πρέπει να επιβάλει τη συμμετοχή της, γιατί το μνημόνιο δεν τη διασφαλίζει”

«Η κυβέρνηση ξεκίνησε αμφισβητώντας τον ίδιο τον δημότη, ανατρέποντας το εκλογικό αποτέλεσμα! Το ίδιο κάνει και σε άλλα θέματα. Σήμερα βλέπουμε τη συμπεριφορά της στη διαχείριση ενός δημοσίου χώρου.

Έχουν δημιουργηθεί ομάδες για το τι θα γίνει στο “Νίκος Καζαντζάκης” και η τοπική αυτοδιοίκηση είναι απούσα!». Αυτό τόνισε μεταξύ άλλων ο επικεφαλής των Ενεργών Πολιτών, Ηλίας Λυγερός, σημειώνοντας ότι υπάρχει η ευκαιρία «να διαμορφώσουμε ένα σχέδιο, που θα έχει πολιτιστική και περιβαλλοντική υπεραξία προς όφελος της τοπικής κοινωνίας».

Ο ίδιος εξήγησε ότι είναι σημαντικό να επιβάλουμε τη συμμετοχή μας και τον κυρίαρχο ρόλο της αυτοδιοίκησης, διότι το μνημόνιο συνεργασίας δεν την εξασφαλίζει και το γεγονός αυτό είναι μία πρόκληση, όπως σχολίασε χαρακτηριστικά.

Για τον λόγο αυτό, σημείωσε: «Πρέπει να ενεργοποιήσουμε τις δυνάμεις μας και να προσδιορίσουμε το είδος των παρεμβάσεων που χρειάζονται στην περιοχή. Η σημερινή συζήτηση, υποστήριξε, είναι η αφετηρία, για να γίνει η ανάθεση της μελέτης του Χωρικού Σχεδίου, να ακουστούν οι γνώμες κατοίκων και επιστημονικών φορέων, να μην χαθούν χρόνια και να έχουμε μια νέα Βάση Γουρνών”.

Γ. Σισαμάκης: “Ικανοποίηση για τη συμμετοχή του Δήμου στον σχεδιασμό”

Την ικανοποίησή του, έστω και από την προφορική δέσμευση που δόθηκε, ότι δεν θα προχωρήσει κανένα σχέδιο στην έκταση του αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκης” χωρίς τη συμμετοχή της αυτοδιοίκησης και συγκεκριμένα του Δήμου Ηρακλείου, εξέφρασε χθες ο κ. Γ.Σισαμάκης.

Όπως είπε, είναι κρίσιμο να μην υπάρξουν νέες καταπατήσεις και να υπάρξει όσο πιο άμεση αξιοποίηση της περιοχής. Σίγουρα θέλουμε να υπάρχει μια περιβαλλοντική διάσταση, αλλά και οι αρχές βιώσιμης ανάπτυξης.

Ο ίδιος σημείωσε ότι «μας ενδιαφέρει το τουριστικό προϊόν και το πώς θα το αναπτύξουμε, βλέποντας τη χωροθέτηση της περιοχής. Σίγουρα μας ενδιαφέρει το πολιτιστικό κομμάτι, το να αποδώσουμε στους κατοίκους όσα έχουν στερηθεί τόσα χρόνια, σε περιβαλλοντικό και πολιτιστικό επίπεδο, με έναν κοινόχρηστο χώρο πρασίνου».

Δ. Βρύσαλης: “Το μεγάλο ντιλ της μεταμνημονιακής περιόδου”

«Το μεγάλο ντιλ, που δεν έγινε στο Ηράκλειο τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, γίνεται στη μεταμνημονιακή περίοδο, προκειμένου συγκεκριμένες εταιρείες να εισπράξουν τα κέρδη που εποφθαλμιούν. Αυτό είναι το διακύβευμα, καθώς ο χώρος του σημερινού αεροδρομίου δεν θα αξιοποιηθεί για τις ανάγκες της κοινωνίας, αλλά συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων».

Αυτό τόνισε μεταξύ άλλων χθες στο Δημοτικό Συμβούλιο ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης», κ. Δημήτρης Βρύσαλης, προσθέτοντας ότι «ο δήμαρχος, παίρνοντας τη θέση της κυβέρνησης και των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, λέει όλα αυτά που στο ΕΣΠΑ είναι οι επιλογές του μεγάλου κεφαλαίου.

Μπορεί σήμερα αυτός που θα αναλάβει την επένδυση να λάβει υπόψη του τους δημότες και την τοπική κοινωνία; Αυτό είναι μια αυταπάτη. Η διαβούλευση γίνεται για να καλλιεργηθουν ψευδαισθήσεις και όχι για να γίνει αγωνιστική κινητοποίηση του λαού! Συμφωνείτε με την ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας και της επιχειρηματικότητας!”.

Ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης τόνισε ότι η κυβέρνηση θέλει ανάπτυξη για τους λίγους και φτώχια για τους πολλούς. Καμία, λοιπόν, διαβούλευση, που θα λέει το πόσο θα χάσει ο λαός και ότι θα υπάρξει συναίνεση στα σχέδια της κυβέρνησης, που προσφέρει ένα μεγάλο πιάτο στους επιχειρηματίες“ πρόσθεσε.

Ε. Κουκιαδάκης: “Διαπαραταξιακή επιτροπή”

Τη συγκρότηση διαπαραταξιακής επιτροπής, για να κατατεθούν όλες οι προτάσεις, εισηγήθηκε χθες ο κ. Ε.Κουκιαδάκης, τονίζοντας ότι ο διάλογος για το επιχειρησιακό σχέδιο δεν έχει ξεκινήσει, ενώ έχουν περάσει έξι μήνες, για να δούμε τι Ηράκλειο θέλουμε, για την κοινή ανάπτυξή του.

Όπως είπε, οι πολίτες της Κρήτης πρέπει να ξέρουν τι πρόσβαση θα έχουν στο νέο αεροδρόμιο. Εάν γίνει καζίνο στη Βάση, φταίμε κι εμείς που δεν είχαμε σοβαρή πρόταση. Χρειάζονται επενδύσεις, γιατί χωρίς λεφτά θα μείνουν τα χωράφια.

Πράγματι, δεν υπάρχει υποθήκη, αλλά υπάρχει μια σημαντική δέσμευση: Το χρονοδιάγραμμα που θέτει η τράπεζα, για να πάρει τα λεφτά της. Θα μας υποχρεώσει, εάν δεν σχεδιάσουμε εμείς, να σχεδιάσουν άλλοι με εμάς“ συμπλήρωσε ο ίδιος.

“Γι’ αυτό, πρέπει να είμαστε όλοι προετοιμασμένοι, να κουβεντιάσουν και σοβαρά όλες μαζί οι παρατάξεις. Αυτό δεν είναι ένα απλό έργο, αλλά το έργο. Χρειάζεται ισότιμος διάλογος με τους άλλους Δήμους και τους δημότες, αλλά και να καθορίσουμε τις αρχές και τους στόχους μας.

Εάν δεν σχεδιαστεί και αξιοποιηθεί γρήγορα αυτό το φιλέτο, θα έχουμε αποτύχει. Γι’ αυτό, θα πρέπει να προχωρήσουμε άμεσα στο επιχειρησιακό σχέδιο. Η δημοτική Αρχή θα πρέπει να βάλει το δικό της στίγμα.

Π. Ινιωτάκης: “Πολιτική αφωνία για τα μεγάλα ζητήματα της πόλης”

Από την πλευρά του ο επικεφαλής της Σύν-πραξης δημοτών, κ.Πέτρος Ινιωτάκης, σχολίασε σκωπτικά ότι στα μεγάλα ζητήματα του Ηράκλειου υπάρχει αφωνία της πόλης, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε να είμαστε ουραγοί και παρατηρητές των εξελίξεων.

Ο ίδιος σημείωσε ότι “υπάρχουν σοβαρότατα ζητήματα και, ενώ θα μπορούσαμε να έχουμε μεγάλες προκλήσεις για την κοινωνία, έχουμε υπανάπτυξη. Το αεροδρόμιο περιέγραψε ότι προχωρά με τεράστια κενά σε ό,τι αφορά τη μελετητική του ωριμότητα, τα οποία θα βγαίνουν στην επιφάνεια συνεχώς, όπως η μεταφορά των καυσίμων και το θέμα του νερού

. Όταν ένας Δήμος δεν βάζει ζητήματα και στέκεται στα τεχνικά και όχι πολιτικά, τότε ακυρώνει τον ρόλο του”. Πρόσθεσε ότι “η απόφαση της μεταφοράς του αεροδρομίου είναι σωστή, όμως χρειάζεται ενημέρωση και, όταν απουσιάζει ο υπουργός από τη συνάντηση με τον δήμαρχο και τον περιφερειάρχη, τότε καταλαβαίνουμε πώς αντιμετωπίζεται η τοπική αυτοδιοίκηση του νησιού μας”.

Ε. Σχοιναράκη – Ηλιάκη: «Δυναμικά στο πλευρό της δημοτικής Αρχής»

Δυναμικά στο πλευρό της δημοτικής παράταξης τάχθηκε η επικεφαλής της παράταξης «Ηράκλειον Αξίζει», κ. Ευαγγελία Σχοιναράκη, η οποία τόνισε μεταξύ άλλων: «Η συζήτηση δείχνει μια σύμπνοια για ένα φως, μια ανάπτυξη εξ ανατολών, με δυναμικό βηματισμό όλων των παρατάξεων. Χρειάζεται μια ενισχυμένη στήριξη από μια επιτροπή, μια πολιτική και μια τεχνοκρατική ομάδα, που θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη της περιοχής, για να παραχθεί νέος πλούτος. Είμαστε δυναμικά στο πλευρό της δημοτικής Αρχής και σε κάθε φορέα που θα πετύχει το καλύτερο για το Ηράκλειο και τους κατοίκους του».

Μ. Βασιλάκης: “Είναι σημαντικό που συζητάμε νηφάλια”

Ικανοποιημένος από την ποιότητα της συζήτησης που έγινε στο Δημοτικό Συμβούλιο δήλωσε ο εκπρόσωπος της Ηράκλειας Πρωτοβουλίας, κ. Μ.Βασιλάκης, εκφράζοντας την ανάγκη να συνεχιστεί και με ευρύτατη συναίνεση η διαβούλευση που θα ακολουθήσει. «Η ανάπτυξη θα πρέπει να αφορά όλη τη Δημοτική Ενότητα της Νέας Αλικαρνασσού. Χρειάζονται χώροι πρασίνου και πολιτισμού, που θα προάγουν την καινοτομία».

Τα σχέδια της δημοτικής Αρχής για την έκταση του αεροδρομίου

Τα σχέδια της δημοτικής Αρχής για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκης” παρουσίασε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ο δήμαρχος Ηρακλείου, κ. Β.Λαμπρινός, τονίζοντας ότι δρομολογείται η ανάθεση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, μέσα από την οποία θα γίνει ένας ολοκληρωμένος επαναπροσδιορισμός του ρόλου της Δημοτικής Ενότητας Αλικαρνασσού και όχι μόνο της συγκεκριμένης έκτασης, που άλλωστε δεν αποτελεί δημοτική ιδιοκτησία.

Όπως περιέγραψε, ο χώρος του πρώην αεροδρομίου θα μπορεί να λειτουργήσει στο πλαίσιο ενός μεγάλου πολυθεματικού πάρκου, ως θερμοκοιτίδα νέων καινοτόμων επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας, η οποία θα έχει διεθνή αναφορά και θα μπορεί να δράσει ως πόλος δημιουργίας, όχι μόνο για δικούς μας νέους επιστήμονες, αλλά και για αλλοδαπούς, που θα επιλέξουν συνειδητά τον Δήμο μας ως χώρο διαμονής και επαγγελματικής ανάπτυξής τους.

Ο δήμαρχος σημείωσε ότι με την ίδια μεθοδολογία της συμμετοχικής διακυβέρνησης που εφαρμόσαμε σταθερά τα προηγούμενα χρόνια και βασιζόμενοι στην πλούσια εμπειρία της εκπόνησης της Στρατηγικής Ολοκληρωμένων Αστικών Παρεμβάσεων και Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΣΟΑΠ/ΒΑΑ), θα εκπονήσουμε ένα Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για τη ΔΕ Αλικαρνασσού.

Όπως είπε, θα πραγματοποιηθεί ξανά ευρεία διαβούλευση όλων των εμπλεκόμενων φορέων (ΑΕΙ, ΤΕΙ, Ερευνητικά Ιδρύματα, Ελληνικό Δημόσιο, Υπουργείο Δικαιοσύνης , ΥΠΕΝ, σύλλογοι και συλλογικότητες, Επιμελητήρια, ενδιαφερόμενοι επενδυτές, απλοί δημότες κ.ά.), με τους οποίους θα συναποφασίσουμε για την επόμενη μέρα, όχι μόνο για τη συγκεκριμένη έκταση, αλλά και για το πώς αυτή θα επηρεάσει και θα ενδυναμώσει τον αναπτυξιακό ρόλο και τη δυναμική ολόκληρης της Δημοτικής Ενότητας Αλικαρνασσού και κατ’ επέκταση του Δήμου.

Το Σχέδιο αυτό θα συγκεντρώνει τις προτεινόμενες δράσεις και τα έργα όλων των προαναφερομένων και θα λειτουργήσει ως τεκμηρίωση για την αναζήτηση χρηματοδότησης στο πλαίσιο της επόμενης προγραμματικής περιόδου.

Δική μας προσέγγιση είναι ότι η αναπτυξιακή κατεύθυνση της περιοχής, πέρα από τις πολεοδομικές προβλέψεις, θα πρέπει να κινείται στην ανάπτυξη καινοτόμου επιχειρηματικότητας σχετικής με τους τέσσερις πυλώνες (τουρισμός – πολιτισμός, περιβάλλον, αγροδιατροφή, γνώση) που θέτει η Στρατηγική της «Έξυπνης Εξειδίκευσης» της Περιφέρειας Κρήτης.

ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: “Καραμανλής και Αυγενάκης τα είχαν προαναγγείλει”

Η συμμετοχή των ιδιωτών και τα κυβερνητικά σχέδια για τη διαχείριση του αεροδρομίου είχαν προαναγγελθεί από τον ίδιο τον κ. Καραμανλή και τον κ. Αυγενάκη, όταν ακόμα ήταν στην αντιπολίτευση και γινόταν η συζήτηση για τη σύμβαση του αεροδρομίου, σημείωσε χθες ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νίκος Ηγουμενίδης, ο οποίος συμμετείχε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Ο ίδιος σχολίασε σκωπτικά το γεγονός ότι επισκέφθηκαν το Υπουργείο ο δήμαρχος και ο περιφερειάρχης και επέλεξε να μην τους συναντήσει ο υπουργός, γεγονός που δείχνει τα δείγματα γραφής της κυβέρνησης απέναντι στην τοπική αυτοδιοίκηση, που σίγουρα δεν αποτελούν έκπληξη.

Ο κ. Ηγουμενίδης τόνισε ότι έχει ήδη καταθέσει ερώτηση στη Βουλή για το επίμαχο θέμα ζητώντας παράλληλα τα στοιχεία του περιεχομένου της σύμβασης.

Όπως είπε όταν συζητήθηκε η σύμβαση αεροδρομίου στο Καστέλλι, που ήταν ο ίδιος εισηγητής από τη Ν.Δ ο κ. Καραμανλής είχε προαναγγείλει ότι «καλό είναι να εμπιστευτούμε τον ιδιωτικό τομέα, όπως σιγά-σιγά κάνετε και εσείς, και να φέρουμε ιδιώτες να κάνουν προτάσεις, διότι το οικόπεδο του παλιού αεροδρομίου στο Ηράκλειο είναι ένα φιλέτο και καλό είναι να το αξιοποιήσουμε».

Αντίστοιχα ο κ. Αυγενάκης είχε περιγράψει ότι «ο χώρος του αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκης” θα μπορούσε να γίνει πραγματικά ένα εξαιρετικό σημείο, ένας πόλος, μια μητροπολιτική πόλη δίπλα στον αστικό ιστό με κατοικίες, κτήρια γραφείων, ξενοδοχεία, μαρίνα ιδιωτικών σκαφών, καθώς είναι δίπλα στη θάλασσα».

Λίλιαν Δαφερμάκη
Πατρίς Ηρακλείου