Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων: Ενστάσεις και παρατηρήσεις σε έξι σημεία στο Ν/Σ για την παιδεία

Σε έξι σημεία εντοπίζονται οι ενστάσεις του πανεπιστημίου Ιωαννίνων σε ό,τι αφορά το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας, όπως αποτυπώνεται σε ψήφισμα της Συγκλήτου που συνεδρίασε με τηλεδιάσκεψη στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας

 

Σε έξι σημεία εντοπίζονται οι ενστάσεις του πανεπιστημίου Ιωαννίνων σε ό,τι αφορά το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας, όπως αποτυπώνεται σε ψήφισμα της Συγκλήτου που συνεδρίασε με τηλεδιάσκεψη στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας

Η πρώτη ένσταση αφορά τα Ξενόγλωσσα Προπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών, με τη Σύγκλητο να μη διαφωνεί επί της αρχής για τη σκοπιμότητά τους τόσο στο προπτυχιακό όσο και το μεταπτυχιακό επίπεδο, να θεωρεί όμως ότι η νομοθετική ρύθμιση δεν εξυπηρετεί, στην παρούσα συγκυρία, την ποιοτική αναβάθμιση του ελληνικού πανεπιστημίου. «Οι πρόσθετοι πόροι που θα εξασφαλιστούν μέσω ξενόγλωσσων προγραμμάτων, μπορεί να ενισχύσουν οικονομικά τα ΑΕΙ, αλλά η παράπλευρη αυτή δραστηριότητα θα προκαλέσει κατακερματισμό και υποβάθμιση του κύριου εκπαιδευτικού έργου που επιτελείται από τα υφιστάμενα τμήματα (που είναι υποστελεχωμένα). Περαιτέρω, δεδομένου ότι οι προπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα παρέχονται δωρεάν, η εγγραφή φοιτητών από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε προπτυχιακά προγράμματα που έχουν δίδακτρα, ενδέχεται να προσβληθεί από τις ευρωπαϊκές αρχές (όπως συνέβη στην περίπτωση των Κολεγίων), με συνέπεια να δημιουργηθεί μια αντιφατική κατάσταση, που θα οδηγήσει αναγκαστικά στην αναθεώρηση του καθεστώτος της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης», σημειώνει στη σχετική αναφορά της η Σύγκλητος και δράττεται της ευκαιρίας να θέσει εκ νέου την κρισιμότητα της άμεσης προκήρυξης των κενωθεισών θέσεων μελών ΔΕΠ κατά το 2019, καθώς και την ανάγκη ενίσχυσης με θέσεις μελών ΔΕΠ των Σχολών Επιστημών Υγείας για την αντιμετώπιση των διδακτικών κενών στις συνθήκες της υγειονομικής κρίσης. «Όπως έχουμε τονίσει επανειλημμένα, τα ΑΕΙ χρειάζονται πραγματικές, νέες θέσεις και νέα μέλη προσωπικού, πριν αρχίσει η οποιαδήποτε συζήτηση για τη διεύρυνση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων τους», επισημαίνεται.

Σοβαρά θέματα προκύπτουν, επίσης, σύμφωνα με τη Σύγκλητο του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με την εκ νέου αλλαγή της διαδικασίας εκλογής πρυτανικών αρχών, όπως περιγράφεται στα άρθρα 60-64 του σχεδίου νόμου. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, ο αποκλεισμός, για πρώτη φορά μετά από 30 χρόνια, μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας που ανήκουν στις ομάδες των ΕΔΙΠ, ΕΕΠ, ΕΤΕΠ και διοικητικών υπαλλήλων διαρρηγνύει τις συνεργατικές σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας και υπονομεύει την εύρυθμη λειτουργία των πανεπιστημίων. «Η συμμετοχή στις αρχαιρεσίες είναι ένα δημοκρατικό δικαίωμα και μια προϋπόθεση για να υπάρχει αίσθηση της ευθύνης και λογοδοσία. Με το ίδιο πνεύμα, η πρόβλεψη για ενιαίο ψηφοδέλτιο πρυτάνεων-αντιπρυτάνεων δε συνάδει με τις αρχές της αντιπροσωπευτικότητας, αφού αφήνει περιθώρια για “προσωποκεντρικές” συνεργασίες, που δεν αξιοποιούν όλο το δυναμικό των μελών ΔΕΠ», τονίζεται.

Η Σύγκλητος εκφράζει τον προβληματισμό της και για νομοθετικές ρυθμίσεις που γίνονται στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, επισημαίνοντας ότι οι νεωτερισμοί στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο θα ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση, εάν είχε εξασφαλιστεί ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό για την απόκτηση δεξιοτήτων από τους μικρούς μαθητές, εάν αυτές οι δεξιότητες ήταν περισσότερο επεξεργασμένες και προσαρμοσμένες στο ελληνικό περιβάλλον και, κυρίως, εάν είχε διασφαλιστεί ότι το μέγεθος των τάξεων θα είναι μικρό, προϋποθέσεις που σήμερα δε συντρέχουν.

Η Σύγκλητος θεωρεί, επίσης, ότι η επαναφορά, μετά από πολλά χρόνια, του θεσμού της «διαγωγής» δε θα περιορίσει τις επιθετικές και παραβατικές συμπεριφορές των μαθητών, αλλά θα επιτείνει τα προβλήματα στο σχολείο και την κοινωνία, στιγματίζοντας και απομονώνοντας αντί να φρονηματίζει.

Αρνητική είναι η στάση του πανεπιστημίου Ιωαννίνων και ως προς τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία, αν και αναγνωρίζεται ότι είναι ένας πολύτιμος και ιστορικός θεσμός, που μπορεί να λειτουργήσει ως οδηγός και ως καταλύτης για εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις. Παρ’ όλα αυτά, υπογραμμίζει ότι το πλαίσιο που περιγράφεται στο σχέδιο νόμου, δεν εξειδικεύει τους τρόπους με τους οποίους θα προάγεται η αριστεία και θα καλλιεργείται η καινοτομία, χωρίς να διολισθαίνει η εκπαιδευτική διαδικασία στον άγονο ανταγωνισμό και την ενίσχυση της συγκαλυμμένης επιθετικότητας. «Αυτό είναι ένα καίριο ζήτημα και συνιστά την ειδοποιό διαφορά ανάμεσα σε ένα περιβάλλον όπου πραγματικά προάγεται η πρωτότυπη (και ενίοτε αιρετική) προσέγγιση και σε ένα περιβάλλον που προωθεί αποκλειστικά την κουλτούρα της προσωπικής ανάδειξης και το πνεύμα της αντιπαλότητας από νεαρής ηλικίας», αναφέρει η Σύγκλητος και προσθέτει ότι και ο αριθμός των προτεινόμενων Προτύπων Σχολείων φαίνεται να υπερβαίνει κατά πολύ τις δυνατότητες και τα πληθυσμιακά δεδομένα της χώρας.

Τέλος, η Σύγκλητος επισημαίνει εμφατικά ότι η επαναφορά της τράπεζας θεμάτων για τις πανελλήνιες εξετάσεις συνιστά σοβαρή οπισθοδρόμηση, γιατί θα εκτρέψει την ορθή διδασκαλία των μαθημάτων στο σχολείο, υποβαθμίζοντας την κριτική σκέψη και οδηγώντας τους μαθητές στα φροντιστήρια.

Ηπειρωτικός Αγών