Αντέχουν τον ανταγωνισμό των αλυσίδων τα παντοπωλεία της γειτονιάς

Επενδύουν στα ποιοτικά τοπικά προϊόντα που βάζουν στα ράφια τους και στις προσωπικές σχέσεις εμπιστοσύνης που έχουν «χτίσει» με τους πελάτες τους - Υπάρχουν ακόμη τα τεφτέρια

 

Επενδύουν στα ποιοτικά τοπικά προϊόντα που βάζουν στα ράφια τους και στις προσωπικές σχέσεις εμπιστοσύνης που έχουν «χτίσει» με τους πελάτες τους - Υπάρχουν ακόμη τα τεφτέρια

43% του τζίρου του λιανεμπορίου τροφίμων γίνεται από τα συνοικιακά παντοπωλεία δείχνει έρευνα του Ινστιτούτου Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)

Στα 366,67 ευρώ διαμορφώθηκε το 2018 η μηναία δαπάνη ανά νοικοκυριό σε είδη παντοπωλείου

Τι κι αν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια, εισβάλλουν δυναμικά στην αγορά και χρησιμοποιώντας όλες τις σύγχρονες μεθόδους μάρκετιγκ επιχειρούν να εξοβελίσουν τα μικρά συνοικιακά Παντοπωλεία, τα Παντοπωλείο της γειτονιάς όπως τα λέμε από τον χάρτη της αγοράς. Αυτά επιδεικνύουν απίστευτες δυνάμεις αντοχής συγκρατώντας το μερίδιο της κατανάλωσης παρά τις αντιξοότητες στο 43% του τζίρου του λιανεμπορίου τροφίμων. Αυτό επιβεβαιώνει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Πρόκειται για ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς που καταδεικνύει ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να εμπιστεύονται τα συνοικιακά παντοπωλεία, φούρνους, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία, κ.λπ. για τις αγορές τους και να μένουν πιστοί στην παράδοση. Αποδεικνύει επίσης και ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν έχουν καταφέρει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Το στοιχείο αυτό έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον όταν συγκριθεί με τα ευρωπαϊκά δεδομένα όπου το επίπεδο του μεριδίου αγοράς των αλυσίδων σουπερμάρκετ κυμαίνεται στο 70-80% της συνολικής αγοράς. Κατά συνέπεια το 57% που έχουν οι μεγάλες αλυσίδες μάρκετ στην χώρα μας είναι από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη σημειώνει το ΙΕΛΚΑ.

Ποιο είναι το «μυστικό» του παντοπωλείου της γειτονιάς

«Είναι αλήθεια ότι δεχόμαστε μεγάλη πίεση και ανταγωνισμό από τα μεγάλα σούπερ μάρκετ… Αλλά αντέχουμε. Αυτό το καταφέρνουμε επειδή έχουμε ποιοτικά προϊόντα από ντόπιους παραγωγούς που τα προτιμάει ο κόσμος και γιατί έχουμε χτίσει προσωπικές σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας. Για μας οι πελάτες μας έχουν όνομα… Είναι η κυρά Μαρία, ο κυρ Παναγιώτης που έρχονται και ψωνίζουν χρόνια … Αυτό το αντιλήφθηκαν και οι μεγάλες αλυσίδες μάρκετ και τώρα άρχισαν να το κάνουν… Γι αυτό βλέπουμε κάποιες στα ταμεία που πιάνουν κουβέντα με τους πελάτες», αναφέρει ο πρόεδρος του σωματείου Παντοπωλών Ξάνθης κ. Λευτέρης Τζιβανόπουλος. Επενδύουν λοιπόν στα ποιοτικά ντόπια προϊόντα που βάζουν στο ράφι τους προωθώντας και ενισχύοντας έτσι τους παραγωγούς και παράλληλα στις διαπροσωπικές σχέσεις. Γι αυτό το λόγο ακόμη διατηρούν τα τεφτέρια: «Τα έχουμε κανονικά. Εξυπηρετούμε τους πελάτες μας δίνοντας πίστωση χρόνου μέχρι να πληρωθούν», προσθέτει ο κ. Τζιβανόπουλος. Στο ερώτημα δε αν έχει αλλάξει η καταναλωτική συμπεριφορά των πελατών του αναφέρει: «Παλιότερα ψώνιζαν πιο πολύ, τώρα έρχονται με το χαρτάκι… Αλλά αυτό έχει και μια άλλη εξήγηση. Οι περισσότεροι είναι ηλικιωμένοι που έφυγαν τα παιδιά τους. Άλλο είναι να ψωνίζει κανείς για μια τετραμελή οικογένεια και άλλο για δύο άτομα και αυτά ηλικιωμένα. Γενικά είναι συγκρατημένοι. Κοιτάζουν πρώτα να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους τα κοινόχρηστα και μετά να ψωνίσουν».

Κάνουν θραύση τα τοπικά προϊόντα

Στο ίδιο μήκος κύματος και η άποψη του κ. Ηλία Δουκίδη από την «Φθηνή Αγορά» που μας περιγράφει την εικόνα της αγοράς: «Κρατάμε της επιχειρήσεις μας αλλά δύσκολα… Με νύχια και με δόντια. Ο κόσμος μας εμπιστεύεται αλλά αυτό που βλέπουμε είναι ότι δεν έχει χρήματα. Η κίνηση κρατάει 1 – 2 μέρες όταν πληρώνονται τις συντάξεις τις υπόλοιπες μέρες πάμε …ίσα βάρκα ίσα πανιά». Αυτό που μας επιβεβαιώνει ο κ Δουκίδης είναι ότι τα τοπικά προϊόντα που έχει και ο ίδιος στο κατάστημά του κάνουν θραύση: «Ο κόσμος αγοράζει τα τοπικά προϊόντα από παραγωγούς της ευρύτερης περιοχής. Εμείς το 20% των ειδών που έχουμε είναι από την περιοχή. Έχουμε εξαιρετικά προϊόντα και θέλουμε να τα προωθούμε. Κάτι που δεν κάνουν τα μεγάλα μάρκετ». Σ’ ότι αφορά τα τεφτέρια και ο κ. Δουκίδης μας λέει: «Τα έχουμε αλλά όχι όπως παλιά. Υπάρχουν περιπτώσεις που κάποιοι δεν μπορούν να πληρώσουνε και τους δίνουμε τρόφιμα. Κάποιοι τα φέρνουν κάποιοι όμως όχι. Πάντα υπάρχει ένα ποσό που το θεωρούμε χαμένο αλλά αυτό είναι μέσα στην δουλειά».

Τι άλλο δείχνει η έρευνα του ΙΕΛΚΑ

Στα 366,67 ευρώ διαμορφώθηκε το 2018 η μηναία δαπάνη ανά νοικοκυριό σε είδη παντοπωλείου, αυξημένη κατά 0,86, σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Παράλληλα η συνολική δαπάνη σε είδη παντοπωλείου στη χώρα έμεινε σχεδόν αμετάβλητη με ελάχιστη μεταβολή κατά 0,10% στα 17,81 δισ. ευρώ λόγω της μείωσης που παρουσίασε ο αριθμός των νοικοκυριών.

Η μεταβολή αυτή δεν είναι συνολική και υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις ανά κατηγορία.

Μείωση παρουσίασε η δαπάνη σε έλαια και λίπη (-0,87%), σε οινοπνευματώδη ποτά (-1,08%) και σε γαλακτοκομικά και αυγά (-1,68%).

Οι υπόλοιπες γενικές κατηγορίες παρουσίασαν αύξηση με μεγαλύτερη αυτή στα φρούτα (+5,21%), στα είδη ατομικού ευπρεπισμού (+2,50%) και στα μη οινοπνευματώδη ποτά (+2,43%).

Σημειώνεται ότι οι μεταβολές αυτές έχουν πολύ μικρή επίδραση από τις αλλαγές στις τιμές καθώς ο δείκτης τιμών καταναλωτή της ΕΛΣΤΑΤ για τα τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά παρουσιάζει ελάχιστη αύξηση το 2018 κατά 0,40% σε σχέση με το 2017, ενώ και οι επιμέρους δείκτες έχουν μικρότερες μεταβολές. Π.χ. ο αντίστοιχος δείκτης τιμών για τα φρούτα παρουσιάζει αύξηση κατά 1,64%, ενώ οι αγορές φρούτων αυξήθηκαν κατά 5,21%. Οι διαφοροποιήσεις μπορούν επομένως να αποδοθούν σε εναλλακτικές επιλογές των καταναλωτών, σε επιλογή διαφορετικού μείγματος προϊόντων, ακόμα και σε διαφοροποίηση στις διατροφικές συνήθειες.

Ποιες οι δαπάνες των νοικοκυριών ανά περιφέρεια – Στο 4,97% η ΑΜΘ

Σημαντικές διαφοροποιήσεις καταγράφονται και στη δαπάνη ανά περιφέρεια, με τη δαπάνη να παρουσιάζει μείωση στα Ιόνια Νησιά (-11,87%), στην Πελοπόννησο (-12,15%) και στην Ήπειρο (-8,92%), ενώ αντίστοιχα αύξηση στη Δυτική Μακεδονία (+21,93%), στη Στερεά Ελλάδα (+19,35%) και στο Βόρειο Αιγαίο (+10,43%).

Στη δυτική Μακεδονία και στη Στερεά Ελλάδα συγκεκριμένα υπάρχει αύξηση τόσο στη δαπάνη ανά νοικοκυριό, όσο και αύξηση των νοικοκυριών κατά 11,50% και 5,21% αντίστοιχα, κάτι που οδηγεί σε συνολική αύξηση της δαπάνης.

Παρά αυτές τις μεταβολές η Αττική εξακολουθεί να είναι η περιοχή με τη μεγαλύτερη δαπάνη, με δαπάνη 7,78 δισ. ευρώ και ποσοστό 43,66% επί του συνόλου.

Ακολουθεί η Κεντρική Μακεδονία με 2,77 δισ. ευρώ και 15,56% και η Θεσσαλία με 1,02 δισ. ευρώ και ποσοστό 5,73%. Τη μικρότερη δαπάνη παρά τη σημαντική αύξηση έχει η περιφέρεια Βορείου Αιγαίου με 243,56 εκατ. ευρώ και ποσοστό 1,37%.

Μαριάννα Ξανθοπούλου
Δείτε τα διαγράμματα στην εφημερίδα Εμπρός Ξάνθης