Μ. Ευθυμίου: «Να βάλουμε τέλος στην εθνική μας μιζέρια»

Η διακεκριμένη Καθηγήτρια Ιστορίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κα Μαρία Ευθυμίου σε μια διάλεξη που συνεπήρε το κοινό της Ξάνθης - Ανέδειξε τα ισχυρά σημεία του ελληνισμού, τη γλώσσα και τη ναυτοσύνη μέσα από μια ιστορική διαδρομή 4.000 ετών. Η γλώσσα μας, η πιο ισχυρή γλώσσα της αρχαιότητας - Η ναυτοσύνη στο DNA μας

 

Η διακεκριμένη Καθηγήτρια Ιστορίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κα Μαρία Ευθυμίου σε μια διάλεξη που συνεπήρε το κοινό της Ξάνθης - Ανέδειξε τα ισχυρά σημεία του ελληνισμού, τη γλώσσα και τη ναυτοσύνη μέσα από μια ιστορική διαδρομή 4.000 ετών. Η γλώσσα μας, η πιο ισχυρή γλώσσα της αρχαιότητας - Η ναυτοσύνη στο DNA μας

Τα δυνατά σημεία του ελληνισμού που συναποτελούν τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα έναντι των άλλων λαών και σ’ αυτά οφείλεται η αδιάρρηκτη καταγεγραμμένη ιστορική συνέχεια 4.000 ετών, ανάδειξε με συναρπαστικό τρόπο η διακεκριμένη Καθηγήτρια Ιστορίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κα Μαρία Ευθυμίου στην διάλεξή της στο ΙΘΤΠ το απόγευμα του Σαββάτου 14 Δεκεμβρίου. Ο χειμαρρώδης και ευφάνταστος λόγος της και η χαρισματική απλότητα αλλά και το πάθος με το οποίο μετέδιδε την εξειδικευμένη της γνώση στην ιστορία καθήλωσαν το κοινό που είχε γεμίσει την αίθουσα και κρεμόταν δύο ώρες κυριολεκτικά από τα χείλη της…

Τα ισχυρά σημεία του ελληνισμού: Η γλώσσα και η ναυτοσύνη

Μια ιστορική διαδρομή 4.000 ετών διένυσε η κα Ευθυμίου με επίκεντρο την περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης, ξεκινώντας από τότε που άρχισαν να δημιουργούνται οι πρώτες δομημένες κοινωνίες, οι πρώτοι πολιτισμοί (Χετταίοι, Ασσύριοι , Φοίνικες), να αναπτύσσεται η γλώσσα, οι πρώτες προσπάθειες γραφής και τέλος οι εμπορικές και οικονομικές σχέσεις σ’ όλη την ευρύτερη περιοχή. Όπως ανέφερε η κα Ευθυμίου από το 2200 περίπου μέχρι το 1900 π.Χ. ο κύριος όγκος των Ινδοευρωπαίων Πρωτοελλήνων είχε εγκατασταθεί στην Ήπειρο (περιοχή Κορυτσάς, Χαονία), τη βορειοδυτική Μακεδονία (Πελαγονία) και τη βορειοδυτική Θεσσαλία. Αυτοί έχουν ίδια γλώσσα με διαφορετικές διαλέκτους, πιστεύουν στους ίδιους Θεούς και αυτοπροσδιορίζονται με την ονομασία «Γραικοί». Όπως υπογράμμισε η κα Ευθυμίου η πρώτη ονομασία που δώσαμε για τον εαυτό μας είναι «Γραικός» γι αυτό το λόγο και στις λατινογενείς γλώσσες η Ελλάδα ονομάζεται Greece, Grèce, Griechenland και τόνισε την αντίθεσή της από την προσπάθεια να επικρατήσει το Hellas έναντι της πρώτης ονομασίας. Ανέτρεξε μάλιστα στο παράδειγμα της Γαλλίας. Ειδικότερα όπως είπε εμείς την ονομάζουμε «Γαλλία» επειδή προέρχονται από τους Γαλάτες ενώ οι ίδιοι προτίμησαν να ονομάζονται Φράγκοι (France) που ήταν Γερμανικό φύλλο.

Η γλώσσα μας, η πιο ισχυρή γλώσσα της αρχαιότητας (όπως τα αγγλικά στην εποχή μας)

Εξερευνώντας την ιστορία μέσα από την Ελληνική γλώσσα η κα Ευθυμίου ανέδειξε πως η ελληνική γλώσσα ήταν η πιο ισχυρή γλώσσα της αρχαιότητας, η μόνη διεθνής γλώσσα που παρότι ο ελλαδικός χώρος μέσα στην ιστορία είχε περιόδους ακμής και παρακμής. Και μπορεί μεν ο Ελλαδικός χώρος να κατακτήθηκε από τους Ρωμαίους, η ελληνική γλώσσα όμως και ο ελληνικός πολιτισμός ήταν οι δυο πυλώνες που κατέκτησαν τους Ρωμαίους και δεν παρήκμασε ούτε κινδύνευσε ποτέ. Αντίθετα ήταν αυτή που γνώριζαν και που χρησιμοποιούσαν οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες όταν αναφερόταν σε θέματα πολιτισμού τεχνών και διανόησης και στην συνέχεια επικράτησε κατά την Βυζαντινή Αυτοκρατορία και την λατινική την επίσημη γλώσσα για θέματα διοίκησης. Να σημειώσουμε ότι οι Ρωμαίοι όπως και οι Κόπτες χρησιμοποίησαν το ελληνικό αλφάβητο. Η ελληνική γλώσσα επίσης ήταν αυτή που στην συνέχεια έγινε η γλώσσα του Χριστιανισμού καθώς μέσω αυτής της διεθνούς γλώσσας έγινε η διάδοση της Χριστιανικής θρησκείας που γεννήθηκε στην Παλαιστίνη μια επαρχία της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας από έναν Ιουδαίο (Γεσουά – Ιησούς και Χριστός στα Ελληνικά που προέρχεται από το « χρίσμα – χρισμένος»).

Ελληνική η γλώσσα των εφευρετών και της επιστήμης

Αυτό – όπως είπε η κα Ευθυμίου δεν ήταν τυχαίο καθώς είναι η πιο πλούσια γλώσσα σε έκφραση και έννοιες και αποτελεί την βάση για όλες τις λατινογενείς γλώσσες ενώ είναι η γλώσσα που επίλεξαν και συνεχίζουν να επιλέγουν οι εφευρέτες. Για παράδειγμα οι λέξεις «τηλέφωνο» (αρχαίο τηλε – μακριά και φωνή) ή ακόμα και στην μέρες μας τα Bytes (μονάδα μέτρησης ποσότητας πληροφορίας στα υπολογιστικά συστήματα) χρησιμοποιήθηκαν ελληνικές λέξεις Micro bytes, Mega Bytes.

Βέβαια σήμερα διεθνής γλώσσα είναι η Αγγλική η οποία άρχισε ομιλείται το 400 μ. Χ. ενώ οι Έλληνες χρησιμοποιούν αλφάβητο το 800 π. Χ.

Η ναυτοσύνη στο DNA μας

Ένα άλλος πυλώνας της ελληνικότητας είναι η ναυτοσύνη. Όπως ανέφερε η κα Ευθυμίου οι Μυκηναίοι ήταν αυτοί που ανέπτυξαν πρώτοι το εμπόριο μέσω της θάλασσας και στην συνέχεια όλοι οι Έλληνες έγιναν κυρίαρχοι της θάλασσας αποκτώντας οικονομική δύναμη μέσω του εμπορίου. Μέσω αυτής της δεξιότητάς τους έκαναν αποικίες στην Κάτω Σικελία που ονομάζεται έως σήμερα Μεγάλη Ελλάδα, στην Γαλλία (Νις Νίκαια, Μασσαλία) αλλά και την σπουδαιότερη όλων, την Κωνσταντινούπολη!

Η Πόλη απέναντι από την πόλη των …τυφλών!

Στο σημείο αυτό η κα Ευθυμίου διηγιέται ένα θρύλο για την ίδρυση της πρώτης πόλης, που μετέπειτα χτίστηκε η Κωνσταντινούπολη από τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο και έγινε η Βασιλεύουσα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας για 1.100 χρόνια. Πρόσθεσε δε είναι πως η μόνη πόλη που αποκαλείται «Η Πόλη». Ο θρύλος λοιπόν λέει πως μια ομάδα Μεγαρέων με επικεφαλής τον Βύζα αποφάσισαν να φύγουν από την πόλης τους τα Μέγαρα γιατί φιλονικούσαν μεταξύ τους: «Το ‘χουμε αυτό από τότε…», είπε στην εκφορά του λόγου της η κα Ευθυμίου για να καταδείξει το μεγάλο «σαράκι» μας, την διχόνοια. Συνεχίζοντας τον θρύλο: «Τότε ο Βύζας πήγε στου Δελφούς για να ζητήσει τον χρησμό του Απόλλωνα για το που να χτίσει την νέα πόλη. Η Πυθία του είπε: «Κοντά στην πόλη των τυφλών». Συνέχισε λοιπόν ο Βύζας (σ.σ χωρίς πυξίδα) και ο άνεμος τον έβγαλε στα Δαρδανέλια. Εντυπωσιάστηκε από την γεωμορφολογία των στενών και μετά του Βοσπόρου και του Κεράτιου κόλπου και αποφάσισε ότι αυτό είναι το κατάλληλο σημείο αγνοώντας τον χρησμό. Έχτισε λοιπόν εκεί την πόλη του και στην συνέχεια άρχισε να εξερευνεί την γύρω περιοχή. Τότε είδε πως σχετικά κοντά στο σημείο που έκτισε αυτός υπήρχε ένας οικισμός. Τότε κατάλαβε τον χρησμό καθώς μόνο τυφλοί δεν θα έκτιζαν στο σημείο που έκτισε αυτός». Όπως πρόσθεσε η κα Ευθυμίου δεν υπάρχει πουθενά στη γη ανάλογο σημείο με αυτή την γεωμορφολογία.

Η τουρκοκρατία και η εκπαίδευση

Ένας άλλος σταθμός της ιστορίας μας ήταν η κατάκτηση της Πόλης από τους Τούρκους και η τουρκοκρατία που κράτησε για 4 αιώνες. Όπως είπε η κα Ευθυμίου φωτεινή εξαίρεση σε μια σκοτεινή περίοδο για το έθνος μας αποτελεί το γεγονός ότι επί Τουρκοκρατίας ιδρύθηκαν και λειτούργησαν λαμπρά ελληνικά Σχολεία όπως στα Γιάννενα, στην Θεσσαλία και αλλού και πως αυτά με την ελληνική εκπαίδευση που παρείχαν συνέβαλλαν στην διατήρηση της ελληνικής γλώσσας και της ελληνικότητας. Επίσης πρόσθεσε πως η ναυτοσύνη δεν άφησε τους Έλληνες στην περίοδο της τουρκοκρατίας και πως γρήγορα πήραν στα χέρια τους το εμπόριο της θάλασσας αποκτώντας τεράστια οικονομική δύναμη. Αυτή (η ναυτοσύνη) αποδείχθηκε σωτήρια κατά την επανάσταση του 1821 καθώς οι Έλληνες στην θάλασσα δεν έχασαν ποτέ!

«Είμαστε από καλή γενιά …Ας δώσουμε ένα τέλος στην μιζέρια…»

Καταλήγοντας η κα Ευθυμίου είπε πως την ναυτοσύνη οι Έλληνες δεν την εγκατέλειψαν ποτέ και γι αυτό είναι και η πρώτη εμπορική ναυτιλιακή δύναμη στο κόσμο σήμερα και μπορεί οι νέοι Έλληνες να μην γίνονται ναύτες αλλά είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο το γεγονός ότι εξακολουθούν να έχουν μεγάλη ζήτηση οι σχολές εμποροπλοιάρχων κ.λ.π.

Τέλος ως επιμύθιο είπε: «Είμαστε από καλή γενιά… Ας δώσουμε ένα τέλος στην μιζέρια …Ας χαμογελάσουμε στο μέλλον. Ας ξαναγίνουμε …ερωτικοί»!

Μαριάννα Ξανθοπούλου
Εμπρός Ξάνθης