Ουσιαστικά ακέφαλος ο ΟΛΗ: Χωρίς διοίκηση, χωρίς… έργα το λιμάνι

Τον κίνδυνο να χάσει πάνω από 2 εκατομμύρια ευρώ διατρέχει πλέον ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου, ο οποίος στην ουσία δεν έχει διοίκηση

 

Τον κίνδυνο να χάσει πάνω από 2 εκατομμύρια ευρώ διατρέχει πλέον ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου, ο οποίος στην ουσία δεν έχει διοίκηση.

Μπορεί η διοίκηση του Οργανισμού ήδη από τις 30 Ιουλίου του 2019 να έχει παραιτηθεί, ωστόσο ούτε οι παραιτήσεις έχουν γίνει επίσημα δεκτές, ούτε όμως και έχει πραγματοποιηθεί η περιβόητη συνεδρίαση του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας του Δημοσίου, η οποία και θα όριζε τη νέα διοίκηση του Οργανισμού.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι μετά την παραίτηση των μελών της διοίκησης που είχαν ορισθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ο πρόεδρος του Ταμείου έστειλε επιστολή προς τον κ. Φιλιππή και τον ευχαριστούσε για τις υπηρεσίες του, ενώ προγραμματίστηκε Γενική Συνέλευση του διοικητικού συμβουλίου, προκειμένου να ανακοινωθούν τα νέα ονόματα της διοίκησης όπως είχαν προταθεί από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Η συνέλευση όμως αυτή δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ για άγνωστους λόγους που αποδόθηκαν σε εσωκομματικά προβλήματα, οπότε το λιμάνι του Ηρακλείου είναι το μοναδικό στο οποίο δεν έχει γίνει αλλαγή διοίκησης μετά τις εκλογές του Ιουλίου, ενώ και οι απερχόμενοι της διοίκησης θέτουν ζήτημα παρουσίας τους στο διοικητικό συμβούλιο και νομιμοποίησης των αποφάσεων.

POSEIDON II

Κάτω από αυτό το πρίσμα της ασάφειας, το πρόγραμμα POSEIDON MED II, που τρέχει από το 2015 και αφορά την εγκατάσταση δεξαμενών παροχής υγροποιημένου φυσικού αερίου σε πλοία και στο οποίο συμμετέχει και ο Οργανισμός, βρίσκεται σε κίνδυνο, αφού είναι ο μοναδικός εταίρος ο οποίος έχει παραβιάσει όλα τα χρονικά όρια που έχουν τεθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Εφόσον οι φόβοι για απένταξη του έργου επαληθευτούν, αναμένεται να υπάρξει τεράστιο κόστος για τον Οργανισμό. Κι αυτό γιατί, εκτός από τα χρήματα που θα πρέπει ο ΟΛΗ να επιστέψει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι εταίροι στο πρόγραμμα απειλούν να κινηθούν νομικά για τα χρήματα που θα αναγκασθούν και αυτοί να επιστρέψουν στην Ένωση, αναφορικά με μελέτες που έχουν γίνει για το λιμάνι Ηρακλείου και έχουν καταβληθεί χρήματα από την Ένωση.

Προσήνεμος μόλος

Εκτός όμως από το πρόγραμμα για το υγροποιημένο φυσικό αέριο μία ακόμα πολύ σημαντική ευρωπαϊκή χρηματοδότηση φαίνεται να κινδυνεύει. Πρόκειται για το έργο της προστασίας του προσήνεμου μόλου από την πλατεία 18 Άγγλων έως του φρούριο Κούλε. Για την εκτέλεση του έργου έχει γίνει πρόταση από τον Δήμο Ηρακλείου να ενταχθεί με 100% χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα «Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη του Δήμου Ηρακλείου», στο πλαίσιο της πολιτικής προστασίας. Για την μελέτη, αρχικά μέσω ερευνητικού έργου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, προσδιοριστήκαν οι ανεμολογικές και κυματικές συνθήκες της περιοχής και έγινε μια τεχνική πρόταση για τη θωράκιση του μόλου, η οποία συζητήθηκε με την Εφορεία Αρχαιοτήτων και με τις Ενάλιες Αρχαιότητες, που έθεσαν διάφορους περιορισμούς.

Οι περιορισμοί σχετίζονταν με το ότι το έργο γειτνιάζει με το φρούριο, αλλά και με τη δέσμευση να μην υπάρχουν έξαλλες κατασκευές, να μην γίνουν εκσκαφές στον πυθμένα και να μην πειραχτεί το τμήμα του πυθμένα από την πλατεία 18 Άγγλων μέχρι περίπου τη μέση της απόστασης με το φρούριο του Κούλε.

Με βάση τη σχετική έρευνα και τους περιορισμούς, ο Οργανισμός ανέθεσε μέσω σύμβασης την εκπόνηση οριστικής μελέτης και μελέτης εφαρμογής στον λιμενολόγο μηχανικό Δημήτριο Ρομπογιαννάκη, ο οποίος μετείχε και στην ομάδα του ΙΤΕ που εκπόνησε το ερευνητικό έργο με τον περιορισμό να την παραδώσει έως τις 30-11-2019, ώστε να υπάρχει χρόνος να ληφθούν στη συνέχεια όλες οι απαραίτητες εγκρίσεις για να μπορεί ο Δήμος Ηρακλείου να συμπεριλάβει το έργο στην πρόταση η οποία πρέπει να κατατεθεί μετά την πρόσφατη παράταση που έλαβε από την Περιφέρεια Κρήτης μέχρι τις 31-1-2020.

Ενώ όμως ο μελετητής κατέθεσε σύμφωνα με τη σύμβασή του έγκαιρα τη μελέτη προϋπολογισμού περίπου δύο εκατομμυρίων ευρώ, τις τελευταίες ημέρες προέκυψε θέμα στον Οργανισμό με την πληρωμή του μετά από έντονες διαφωνίες διοίκησης και διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών, με αποτέλεσμα ο μελετητής να αποστείλει στις 31-12-2019 επιστολή στον ΟΛΗ που μεταξύ άλλων αναφέρει:

«Κυρία και κύριοι,

με την παρούσα επιστολή αιτούμαι την άμεση πληρωμή ή επιστροφή του νέου τιμολογίου που σας υπέβαλα. Θα ήθελα επίσης να μη γίνει καμία χρήση της μελέτης που εκπόνησα, έως ότου εκπληρωθούν οι όροι του άρθρου 2 της σύμβασης». Με βάση την εξέλιξη αυτή, ο ΟΛΗ δεν μπορεί να προωθήσει τη μελέτη αυτή για καμία έγκριση και όπως φαίνεται λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω και τις συνθήκες που επικρατούν στον Οργανισμό, δύσκολα θα μπορέσει να έχει έως τις 31-1-2020 έτοιμη πρόταση.

Κρηπίδωμα

Ένα ακόμα έργο που μένει σε εκκρεμότητα αφορά την επισκευή του τμήματος του κρηπιδώματος που είχε καταρρεύσει το 2018 μέσα στο ενετικό λιμάνι και έχει όλο αυτό το διάστημα προκαλέσει την απαγόρευση πρόσδεσης αλιευτικών σκαφών σε ένα μήκος περίπου εκατό μέτρων. Το έργο έχει βαλτώσει, αφού η διοίκηση του Οργανισμού αντί να το επισκευάσει άμεσα προτίμησε να το εντάξει στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αλιείας για να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με αποτέλεσμα μέχρι και σήμερα να μην γίνει έχει καμία ενέργεια για την επισκευή του, αφού η ένταξη στο πρόγραμμα δεν έχει ολοκληρωθεί.

Mini Bus

Στα πολλαπλά προβλήματα που υπάρχουν έρχεται να προστεθεί και αυτό του τιμολογίου που έκοψε ο Οργανισμός Λιμένος, ύψους 30.000 ευρώ, που σχετιζόταν με το μίσθωμα του χώρου στάθμευσης, για όσα αυτοκίνητα σταθμεύουν στο λιμάνι και χρησιμοποιούν τα mini bus του Δήμου.

Το τιμολόγιο αυτό ο Δήμος το επέστρεψε ισχυριζόμενος ότι έχει λήξει η σύμβαση που έχει υπογράψει με τον ΟΛΗ από το 2018, με αποτέλεσμα όλοι να αναζητούν το τι πρόκειται να γίνει.

Γιάννης Ζωράκης
Πατρίς Ηρακλείου