Μια νέα προσέγγιση στη διδασκαλία της ιστορίας θέλει να φέρει το Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών

Επεξεργάζονται βιβλία ιστορίας για τις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού, που θα κάνουν την διδασκαλία πιο εποικοδομητική και πιο ελκυστική

 

Επεξεργάζονται βιβλία ιστορίας για τις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού, που θα κάνουν την διδασκαλία πιο εποικοδομητική και πιο ελκυστική

Ειρήνη Σαρίογλου ΓΓ του ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ.

«Με τέτοια μεγάλη παράδοση και ιστορία, με τέτοια γλώσσα, οφείλουμε να ξανακάνουμε το σχολείο ένα κέντρο γραμμάτων και καλλιέργειας του ανθρώπου, και όχι ένα χώρο αποστήθισης και ημερομηνιών»

Να φέρει μια διαφορετική φιλοσοφία διδασκαλίας στις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού θέλει το Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών (ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ.), το οποίο επεξεργάζεται και θα δημιουργήσει βιβλία ιστορίας για την Ε΄ και την Στ΄ τάξη του Δημοτικού, τα οποία θα είναι έτοιμα το 2021, στην επέτειο των 200 ετών της Ελληνικής Επανάστασης, και τα οποία θα προτείνουν στο Υπουργείο Παιδείας να διδάσκονται στα σχολεία.

Αυτό σημείωσε η ΓΓ του Ελληνικού Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών, κα Ειρήνη Σαρίογλου που βρέθηκε στην Κομοτηνή με την ευκαιρία της προβολής των ιστορικών ντοκιμαντέρ του Φεστιβάλ «Πέρα από τα Σύνορα», που αποτελεί διοργάνωση του Ιδρύματος.

Έτσι το καλοκαίρι του 2021 θα είναι έτοιμοι να τα παρουσιάσουν στο ευρύ κοινό, και να τεκμηριώσουν την άποψή τους, ότι τα βιβλία αυτά θα είναι πιο εποικοδομητικά.

Αν αυτό έχει απήχηση στο κοινό και τους γονείς, θα συνεχίσουν με το Γυμνάσιο, το Λύκειο και το πανεπιστήμιο, ώστε να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα που υπάρχουν με τη διδασκαλία της Ιστορίας.

«Η κριτική είναι το εύκολο, το θέμα είναι τι κάνουμε εμείς, οι ιστορικοί, και ποια είναι η πρότασή μας» ανέφερε.

Η ιστορία διδάσκεται μόνο με συνέχεια

Τα ντοκιμαντέρ του Φεστιβάλ, προβάλλονται σε όλη την Ελλάδα, και παράλληλα με τις προβολές κάνουν σε κάποια σχολεία, με άδεια από το υπουργείο Παιδείας, το εναλλακτικό μάθημα ιστορίας, συνοδεία κιθάρας, ντοκιμαντέρ και λογοτεχνικών κειμένων.

Απώτερος στόχος τους είναι να καταλάβουν τα παιδιά την αξία της ιστορίας, για αυτό και έχουν ξεκινήσει να ξαναγράφουν τα σχολικά εγχειρίδια ιστορίας των δύο τελευταίων τάξης του Δημοτικού, που θα αποτελούν την δική τους συνεισφορά για τα 200 χρόνια της Επανάστασης.

«Εάν μου λέγατε ένα λόγο για να κάνουμε Επανάσταση στην Ελλάδα, θα σας έλεγα πόσο κακογραμμένα είναι τα σχολικά εγχειρίδια ιστορίας της Ε΄ και της Στ΄ τάξης» ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως το βασικότερο στοιχείο που λείπει, είναι η συνέχεια, μιας και αναφέρονται στον Περικλή και τον 5ο αιώνα π.Χ., και μετά περνούν αμέσως στον Καποδίστρια.

«Δεν μπορεί να διδαχθεί έτσι η ιστορία» ξεκαθάρισε για να εξηγήσει πως «η ιστορία διδάσκεται μόνο με συνέχεια, διαφορετικά φτάνουμε στο 2020, επισκεπτόμαστε την Πόλη, αισθανόμαστε πολύ οικεία χωρίς να καταγόμαστε από εκεί, αλλά αγνοούμε το γεγονός ότι για 17 συνεχόμενους αιώνες ήταν σημείο αναφοράς για όλο τον Ελληνισμό αποτελώντας την φυσική κοιτίδα του».

Πολλές φορές ακούει από τους φοιτητές της ότι επειδή δεν κατάγονται από κάποιο τόπο, δεν τους αφορά η ιστορία του, όμως κάνουν λάθος, γιατί αν λίγο ψάξουν, θα δουν τις αμφίδρομες σχέσεις.

«Θεωρώ ότι η ιστορία θα πρέπει να διδάσκεται με αυτό τον τρόπο, να κατανοήσουμε δηλαδή την πραγματική της αξία» σημείωσε, τονίζοντας πως μιας και είμαστε Έλληνες, και ο πατέρας της Ιστορίας, ο Ηρόδοτος, ήταν Έλληνας, όποιο επάγγελμα και αν κάνουμε έχουμε ένα χρέος παραπάνω να μην είμαστε ανιστόρητοι.

Μάλιστα τα βιβλία θα έχουν, έστω περιληπτικά, και στοιχεία τοπικής ιστορίας, μιας και θεωρούν πως δεν μπορεί κάποιος χωρίς τη γνώση της να αποκτήσει γνώση της εθνικής ιστορίας. «Δεν μπορώ ποτέ να αγαπήσω τον τόπο μου αν δεν γνωρίσω την ιστορία του, αυτό είναι αλληλένδετο και αδιαχώριστο, γιατί διαφορετικά ο κάτοικος θα μείνει πάντα ξένος προς τον τόπο του» υπογράμμισε χαρακτηριστικά η κ. Σαρίογλου.

Κέντρο γραμμάτων και καλλιέργειας ξανά το σχολείο

Το ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ. έχει ως στόχο τη διάσωση και καταγραφή της νεότερης ιστορίας του ελληνισμού και την αξιοποίηση ιστορικών κειμηλίων και πρωτογενών πηγών, και έχει αυτή τη στιγμή 48.000 μέλη, χωρίς οικονομική συνδρομή, ζητώντας μόνο την παρουσία τους στις δράσεις του.

«Προσπαθούμε να φτιάξουμε στην Ελλάδα μια οικογένεια, η οποία, χωρίς καμία πολιτική σκοπιμότητα, ανησυχεί για το μέλλον της πατρίδας μας» και έχουν δει αυτή τη στήριξη από τα μέλη, παρόλο που παραδέχθηκε ότι σε μια χώρα 10 εκατ, με άλλους τόσους στο εξωτερικό, είναι λιγότεροι από όσο θα ήθελαν.

Πηγή έμπνευσής τους είναι η μακρόχρονη παράδοση της πολιτιστικής δραστηριότητας των ελληνικών συλλόγων και κυρίως το έργο του Ελληνικού Φιλολογικού Συλλόγου Κωνσταντινουπόλεως (Ε.Φ.Σ.Κ.) που ιδρύθηκε το 1861, δημιούργησε το Ζάππειο παρθεναγωγείο, στο οποίο φοίτησε και η ίδια, όπως και τρείς γενιές γυναικών της οικογένειάς της πριν από αυτή, ενώ σε λιγότερα από 40 χρόνια είχαν επεκταθεί σε πολλά σημεία της τότε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

«Με τέτοια μεγάλη παράδοση και ιστορία, με τέτοια γλώσσα, οφείλουμε να ξανακάνουμε το σχολείο ένα κέντρο γραμμάτων και καλλιέργειας του ανθρώπου, και όχι ένα χώρο αποστήθισης, ημερομηνιών. Δεν μπορεί να είναι αυτός ο στόχος ούτε της ιστορίας και της εκπαίδευσης γενικότερα» ανέφερε, για αυτό και έχουν δημιουργήσει ένα μικρό πυρήνα 10 ιστορικών με 49.000 μέλη, που προσπαθούν να συμβάλλουν σε αυτή την κατεύθυνση. «Δεν μπορώ να αλλάξω τον κόσμο, αλλά μπορώ να βοηθήσω στο να πάμε μισό βήμα παραπέρα» κατέληξε.

Παρατηρητής της Θράκης