ΠΡΩΤΟΣ ΣΕ ΑΝΑΓΝΩΣΙΜΟΤΗΤΑ Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΤΥΠΟΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ*
Πρώτος σε αναγνωσιμότητα ο περιφερειακός Τύπος!
Οι μετρήσεις δείχνουν τη σαφή υπεροχή του έναντι του πανελλήνιου στην Περιφέρεια Ελλάδος


Αθήνα, 16/1/2015


Καθαρή υπεροχή του περιφερειακού Τύπου έναντι εκείνου πανελλαδικής κυκλοφορίας, αποτυπώνουν για μια ακόμη φορά τα τελευταία σχετικά ερευνητικά δεδομένα και, συγκεκριμένα, η έρευνα αναγνωσιμότητας BARI για τον περιφερειακό και πανελλήνιο Τύπο, την οποία διεξάγει σε συνεχή βάση η έγκυρη εταιρεία μετρήσεων FOCUS BARI.
H παρουσίαση των στοιχείων της έρευνας αυτής υλοποιήθηκε από τη FOCUS BARI, για λογαριασμό του Συνδέσμου Ημερήσιων Περιφερειακών Εφημερίδων(ΣΗΠΕ), με σκοπό την αξιολόγηση της δυναμικής του περιφερειακού Τύπου έναντι του πανελληνίου στην Περιφέρεια Ελλάδας.
Η έρευνα στην Περιφέρεια διενεργήθηκε σε συνολικό δείγμα 6.274 ατόμων σε 20 νομούς της χώρας - καλύπτοντας το 43,3% του συνολικού κοινού της ελληνικής περιφέρειας, ηλικίας 13-70 ετών.
Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία αφορούν στην περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2013. (Tα στοιχεία για το 2014 δεν έχουν ακόμη δοθεί στη δημοσιότητα).
Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας και τα σημεία στα οποία αξίζει να επικεντρωθεί η προσοχή είναι τα εξής:

1. Οι τοπικές εφημερίδες υπερέχουν εκείνων πανελλαδικής κυκλοφορίας στον βασικό δείκτη αναγνωσιμότητας μέσου τεύχους: 33,2% του κοινού στην περιφέρεια της χώρας δήλωσε ότι διαβάζει τουλάχιστον μια τοπική εφημερίδα, ενώ ελαφρά μικρότερο (32,6%) είναι το ποσοστό του κοινού που διαβάζει τουλάχιστον μια πανελλήνια εφημερίδα. Στις ηλικιακές ομάδες 25-44 και 45-70 ετών η διαφορά υπέρ του περιφερειακού Τύπου εμφανίζεται, δε, εντονότερη: 36,1% έναντι 33,3% και 37,0% έναντι 33,5% αντίστοιχα.

2. Ειδικά όσον αφορά στις ημερήσιες τοπικές εφημερίδες, την "καρδιά", δηλαδή, του περιφερειακού Τύπου, η υπεροχή είναι σαφής: στους 18 από τους 20 εξεταζόμενους νομούς, οι ημερήσιες τοπικές εφημερίδες είναι δημοφιλέστερες από τις αντίστοιχες πανελλαδικής κυκλοφορίας! Σε μερικούς, μάλιστα, νομούς, η διαφορά στην αναγνωσιμότητα μέσου τεύχους είναι τόσο μεγάλη που ξεπερνά τις 30 ή και τις 40 ακόμη μονάδες! Επιπλέον, στους 13 από τους 20 εξεταζόμενους νομούς, ο πρώτος σε αναγνωσιμότητα τίτλος είναι τοπικός. Τέλος, στο ΤΟΡ 10 της αναγνωσιμότητας κάθε νομού, εμφανίζονται τουλάχιστον δυο τοπικοί τίτλοι.

3. Συνολικό, τέλος, συμπέρασμα που προκύπτει απ' όλα τα στοιχεία της έρευνας είναι ότι οι πολίτες της περιφέρειας τείνουν να διαχωρίζουν τον πανελλήνιο από τον τοπικό-περιφερειακό Τύπο, αποδίδοντας στον καθένα διακριτό ρόλο. Από τον τοπικό-περιφερειακό Τύπο καλύπτουν τις ανάγκες πληροφόρησης στα ζητήματα τοπικής θεματολογίας και επικαιρότητας, ενώ ταυτόχρονα αναγνωρίζουν στον ρόλο του την έκφραση της οπτικής γωνίας των τοπικών κοινωνιών ως προς τα μεγάλα εγχώρια και διεθνή ζητήματα.

Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν για μια ακόμη φορά, μέσα από επιστημονική και στατιστική τεκμηρίωση, αυτό που αποτελεί κοινή συνείδηση και γνώση για τους «παροικούντες την Ιερουσαλήμ» του πανελλαδικού αλλά και του περιφερειακού Τύπου στη χώρα μας: ότι, δηλαδή, ο περιφερειακός Τύπος όχι μόνον έχει έναν αναντικατάστατο ιστορικό ρόλο, αλλά και ότι, ταυτόχρονα, απολαμβάνει της εμπιστοσύνης των πολιτών της ελληνικής περιφέρειας σε μεγάλο βαθμό.
Τούτο οφείλουν να λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν τόσον οι παράγοντες που κατανέμουν δημόσιο διαφημιστικό χρήμα, όσο και οι παράγοντες της διαφημιστικής αγοράς, που σήμερα δεν αποδίδουν στον περιφερειακό Τύπο τη σημασία που πραγματικά έχει.

*Με την παράκληση της δημοσίευσης, μετάδοσης, ανάρτησης

v


Κατάργηση της τροπολογίας 152
του πολυνομοσχεδίου «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας…»

Αθήνα, 8/8/2014


Την απόσυρση της διάταξης του πολυνομοσχεδίου σχετικά με την άρση του υποχρεωτικού χαρακτήρα των δημοσιεύσεων Δημοσίου-ΟΤΑ στον περιφερειακό Τύπο, κατόρθωσε σύσσωμος ο κλάδος, κατόπιν άμεσης κινητοποίησης και δυναμικής διεκδίκησης.
Ο Σύνδεσμος από την αρχή επικοινώνησε με όλα τα κόμματα και τους βουλευτές, απέστειλε διαμαρτυρία στον υπουργό Ανάπτυξης κο Δένδια και κατέθεσε υπόμνημα στην επιτροπή οικονομικών υποθέσεων της Βουλής. Ακόμα, ζήτησε την αρωγή των πολιτικών προσώπων που συμμετείχαν στο συνέδριο για τη σωτηρία του περιφερειακού Τύπου αλλά και τη στήριξη της υφυπουργού στον πρωθυπουργό κας Βούλτεψη.
Σημαντική υπήρξε και η κινητοποίηση των εφημερίδων - μελών ΣΗΠΕ, που από την πρώτη στιγμή έδειξαν προσήλωση στον κοινό στόχο και πέτυχαν την ενεργοποίηση των βουλευτών της Περιφέρειας. Ως αποτέλεσμα, η κινητοποίηση έλαβε τη μεγαλύτερη δυνατή δημοσιότητα και προκάλεσε το ενδιαφέρον μικρών και μεγάλων ΜΜΕ.
Ύστερα από τις πιέσεις των συνδικαλιστικών φορέων του περιφερειακού Τύπου, η επιτροπή οικονομικών υποθέσεων της Βουλής προσκάλεσε τους προέδρους ΣΗΠΕ, ΕΙΗΕΕ, ΕΙΕΤ το Σάββατο 2 Αυγούστου, για να εκθέσουν τις απόψεις τους στη Βουλή.
Στη συνεδρίαση της Βουλής, το άρθρο 152, παρ 2. χαρακτηρίστηκε δικαίως τυποκτόνα και καταστροφική διάταξη, ενώ κοινή διαπίστωση των εκπροσώπων από όλο το πολιτικό φάσμα ήταν ότι η διάταξη αυτή πρέπει να αναθεωρηθεί ή να αποσυρθεί. Έτσι, βουλευτές της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ, της ΔΗΜΑΡ, του ΚΚΕ, των ΑΝΕΛ αντέδρασαν έντονα και τάχθηκαν ομόθυμα στο πλευρό των εκπροσώπων του περιφερειακού Τύπου.
Το βράδυ της Τετάρτης 6/8, και υπό το βάρος μιας καθολικής καταψήφισης της τροπολογίας από τους βουλευτές όλων των «χρωμάτων», ο υπουργός Οικονομικών κος Χαρδούβελης κατέθεσε νομοτεχνική αλλαγή σύμφωνα με την οποία διατηρείται ο υποχρεωτικός χαρακτήρας των δημοσιεύσεων του δημοσίου και των ΟΤΑ στον περιφερειακό και τοπικό Τύπο. Επιπλέον, διατηρείται η παρ. 4 του άρθρου 152, σύμφωνα με την οποία οι δημοσιεύσεις βαρύνουν την αναθέτουσα αρχή.
Η θετική έκβαση του ζητήματος ήταν, δίχως άλλο, αποτέλεσμα της ενότητας του κλάδου και της άμεσης ενεργοποίησης των μελών μας, τα οποία και ευχαριστούμε θερμά. Οφείλουμε δε να δηλώσουμε την εκτίμησή μας στους πολιτικούς ή άλλους φορείς, που συνειδητοποίησαν την ουσία της διεκδίκησής μας και έπραξαν τα δέοντα, υποστηρίζοντας το αίτημά μας.
Ας παραμείνουμε σε εγρήγορση, αξιοποιώντας τα υγιή και δυναμικά μας στοιχεία. Είναι βέβαιο ότι έτσι ο περιφερειακός Τύπος θα επιβιώσει αλλά και θα αναταχθεί.

Απόπειρα κατάργησης της δημοσίευσης των πράξεων χαρακτηρισμού των δασικών εκτάσεων
σε σχέδιο Νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος


Παράλληλα με το πολυνομοσχέδιο επιχειρήθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος «Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση-βιώσιμη ανάπτυξη οικισμών-ρυθμίσεις δασικής νομοθεσίας» η κατάργηση της υποχρεωτικής δημοσίευσης των πράξεων χαρακτηρισμού των δασικών εκτάσεων στον περιφερειακό Τύπο.
Για ακόμα μια φορά το ΔΣ ΣΗΠΕ επέδειξε γρήγορα αντανακλαστικά και μπλόκαρε την κατάργηση.
Θυμίζουμε ότι με βάση το άρθρο 16 του ν.4208/2013 οι πράξεις χαρακτηρισμού μπορούν να δημοσιεύονται μόνο στις εφημερίδες που συμπεριλαμβάνονται στην κατάσταση της ΓΓΕΕ.
Ο ΣΗΠΕ έχει ήδη ζητήσει από τις αρμόδιες αρχές την έκδοση σχετικής διευκρινιστικής εγκυκλίου προς τους δασάρχες.

Τροπολογία για τη διαφήμιση και το αγγελιόσημο σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας


Σύμφωνα με τροπολογία του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας για το ογκολογικό νοσοκομείο «οι Αγιοι Ανάργυροι» προβλεπόταν η κατάργηση της επιβράβευσης 9,9% από 1/1/2015. Ωστόσο μετά από τις πιέσεις της Ένωσης Διαφημιστικών Εταιριών η επιβράβευση αντικαταστάθηκε από τις «υπηρεσίες εξυπηρέτησης / after sales services» και το ποσοστό διαμορφώθηκε έως 4% με ισχύ από 1/7/2015.
Οι υπηρεσίες εξυπηρέτησης έως 4% υπολογίζονται επί της αξίας των εξοφλημένων τιμολογίων έκαστου διαφημιζομένου ανά ημερολογιακό έτος.
Σημαντική εξέλιξη αποτελεί η αλλαγή στην τιμολόγηση των διαφημίσεων, καθώς ψηφίστηκε τα τιμολόγια και όλα τα νόμιμα παραστατικά να εκδίδονται από τα ΜΜΕ προς τον διαφημιζόμενο και όχι προς τη διαφημιστική εταιρεία.
Αναφορικά με το αγγελιόσημο, αυτό θα υπολογίζεται με βάση την τιμή που θα αναγράφεται στο τιμολόγιο που θα κόβει το κάθε ΜΜΕ στον διαφημιζόμενο, όπως αυτή προκύπτει μετά την αφαίρεση της έκπτωσης, αν υπάρχει.
Επίσης, επιτρέπονται πλέον οι συμπράξεις μεταξύ επιχειρήσεων ηλεκτρονικών Μέσων με στόχο τη μείωση του κόστους λειτουργίας.

 

Εκκρεμεί η δημοσίευση των νομοσχεδίων στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
http://www.parliament.gr/Nomothetiko-Ergo/Psifisthenta-Nomoschedia

 

Για το ΔΣ


Ο Πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Μ. Χαλκιαδάκης Γ. Βακόνδιος

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΣΗΠΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

Προς:
Κο Νίκο Δένδια
Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
Κοιν:
-Κα Σοφία Βούλτεψη
Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό
-Kο Ιωάννη Παναγιωτόπουλο
Γενικό Γραμματέα Μέσων Ενημέρωσης

 


Αθήνα, 31/7/2014
Αρ. Πρωτ: 4093


Αξιότιμε κύριε Υπουργέ

Με έκπληξη αλλά και δικαιολογημένη οργή για τον εμπαιγμό και την μη τήρηση των υπεσχημένων διαπιστώσαμε ότι στο Πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, και παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις που είχαμε από τον προκάτοχό σας Υπουργό κ. Κ. Χατζηδάκη, περιλαμβάνεται τελικά η «τυποκτόνος» διάταξη του άρθρου 152 που ουσιαστικά οδηγεί στην πλήρη κατάργηση της υποχρεωτικής δημοσίευσης των προκηρύξεων και διακηρύξεων των πάσης φύσεως διαγωνισμών για έργα, προμήθειες και υπηρεσίες όλων των φορέων του δημοσίου στον Περιφερειακό Τύπο όπως επί πολλές δεκαετίες ίσχυε!

Είναι απολύτως σαφές ότι αυτή η διάταξη θα εξαφανίσει στην κυριολεξία τον ήδη χειμαζόμενο και ευρισκόμενο σε κατάσταση ασφυξίας τοπικό τύπο. Δεν είναι όμως αυτό το βασικό πρόβλημα. Πρέπει επιτέλους οι «τεχνοκράτες» που εισηγούνται τέτοιες διατάξεις να αντιληφθούν ότι οι υποχρεωτικές κρατικές δημοσιεύσεις δεν είναι δώρο ή επιχορήγηση προς τον Περιφερειακό Τύπο αλλά εκπλήρωση στοιχειωδών και αυτονόητων υποχρεώσεων της πολιτείας. Η διατήρηση των υποχρεωτικών κρατικών δημοσιεύσεων στον Περιφερειακό Τύπο επιβάλλεται από λόγους διαφάνειας, χρηστής διοίκησης και ουσιαστικής ενημέρωσης των πολιτών για σημαντικές αποφάσεις και δραστηριότητες των φορέων του δημοσίου τις οποίες ο νομοθέτης κρίνει ότι πρέπει να πληροφορούνται. Όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και αποδείχτηκε στο πρόσφατο συνέδριο που έγινε στην Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας υπό την αιγίδα της Προεδρίας της Δημοκρατίας.
Η απλή ανάρτηση στο διαδίκτυο είναι μια «δυνητική» μορφή γνωστοποίησης σε αφηρημένο αριθμό αποδεκτών, ενδεχομένως μηδενικό, που αποκλείει εκ των πραγμάτων μεγάλο αριθμό πολιτών από αυτή και δεν πληροί σε καμιά περίπτωση τα εχέγγυα δημοσιότητας που ο νομοθέτης θεωρεί αναγκαία για να επιβάλλει την υποχρεωτική δημοσίευση των συγκεκριμένων πράξεων. Δεν έχουμε φυσικά αντίρρηση για την ταυτόχρονη δημοσίευση στο ΚΗΜΔΗΣ και στις ιστοσελίδες των αναθετουσών αρχών. Αυτό με το οποίο όμως διαφωνούμε απόλυτα είναι η πλήρης υποκατάσταση των δημοσιεύσεων στον τύπο από τις αναρτήσεις αυτές.

Άλλωστε το δημοσιονομικό όφελος από «τη μείωση του κόστους των συναλλαγών» που επικαλείται η εισηγητική έκθεση, είναι ελάχιστο καθώς πρόκειται για πολύ μικρού κόστους δημοσιεύσεις και σε κάθε περίπτωση εντελώς αναντίστοιχο προς την κεφαλαιώδη σημασία αυτών των δημοσιεύσεων. «Η μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης του αναδόχου» που επίσης επικαλείται η εισηγητική έκθεση μπορεί να αντιμετωπιστεί με την μετακύλιση της σχετικής-μικρής- δαπάνης στις αναθέτουσες αρχές, κάτι που προβλέπεται ήδη στο συγκεκριμένο άρθρο και το οποίο μας βρίσκει σύμφωνους.

Ζητάμε λοιπόν εκ μέρους όλων των φορέων του Περιφερειακού Τύπου που ομονοούν απολύτως επί του προκειμένου την τροποποίηση της παρ. 2 του άρθρου 152 του Πολυνομοσχεδίου ως εξής:

«2. Ταυτόχρονα με τη δημοσίευση της προηγούμενης παραγράφου στο ΚΗΜΔΗΣ και στην ιστοσελίδα τους, οι αναθέτουσες αρχές/αναθέτοντες φορείς υποχρεούνται να δημοσιεύουν τις προκηρύξεις και διακηρύξεις ή αποφάσεις απευθείας ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, ανεξάρτητα από την εκτιμώμενη αξία τους και τη διαδικασία ανάθεσης, στον νομαρχιακό και τοπικό τύπο σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν3548/07 εφόσον οι δημοσιεύσεις αυτές δεν περιλαμβάνουν πληροφορίες διαφορετικές από εκείνες που περιέχονται στις προκηρύξεις και διακηρύξεις που δημοσιεύονται στο ΚΗΜΔΗΣ».


Αν τουλάχιστον αυτό δεν συμβεί πολύ φοβούμαστε ότι αυτή η διάταξη θα αποτελέσει την «ταφόπλακα» του Περιφερειακού Τύπου της χώρας με προφανείς συνέπειες στην ίδια την ποιότητα της δημοκρατίας μας. Διατηρούμε την ελπίδα ότι δεν θα θελήσετε να συνδέσετε το όνομά σας με μια τέτοια ιστορικών διαστάσεων δυσμενή εξέλιξη.


Με τιμή
Το ΔΣ

 

Ο Πρόεδρος Ο Αντιπρόεδρος Ο Γραμματέας Ο Ταμίας Η Κοσμήτωρ

Μ. Χαλκιαδάκης Β. Αθανασίου Γ. Βακόνδιος Α. Μυκωνιάτης Ε. Διαφωνίδου