Ηλεκτρονικές Εκδόσεις και μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ

Ηλεκτρονικές εκδόσεις: Το Συμβούλιο εγκρίνει μεταρρύθμιση για την εφαρμογή μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ

Στις 6 Νοεμβρίου 2018, το Συμβούλιο εξέδωσε οδηγία σχετικά με την ευθυγράμμιση των κανόνων ΦΠΑ για τις ηλεκτρονικές και έντυπες δημοσιεύσεις. Τα κράτη μέλη θα μπορούν στο εξής να εφαρμόζουν μειωμένους, εξαιρετικά μειωμένους ή μηδενικούς συντελεστές ΦΠΑ και για τις ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις.

Η έκδοση της οδηγίας για τις ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις έπεται της πολιτικής συμφωνίας που επιτεύχθηκε στο Συμβούλιο της 2ας Οκτωβρίου. Δίνει τη δυνατότητα στα κράτη μέλη να εφαρμόζουν, εφόσον το επιθυμούν, μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στο εθνικό τους δίκαιο.

Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες ΦΠΑ (οδηγία 2006/112/ΕΚ), η παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών φορολογείται με τον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ, ήτοι 15% τουλάχιστον, ενώ για τις έντυπες εκδόσεις μπορούν να ισχύουν διάφοροι συντελεστές.

Για τις έντυπες εκδόσεις - βιβλία, εφημερίδες και περιοδικά - τα κράτη μέλη έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόζουν «μειωμένο» συντελεστή ΦΠΑ, δηλαδή τουλάχιστον 5 %. Ορισμένα έχουν δικαίωμα να εφαρμόζουν εξαιρετικά μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ (κάτω του 5 %) ή και μηδενικό συντελεστή (που συνεπάγεται έκπτωση του ΦΠΑ).

Η οδηγία θα δώσει στα κράτη μέλη που το επιθυμούν τη δυνατότητα να εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ και στις ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις. Εξαιρετικά μειωμένοι και μηδενικοί συντελεστές θα επιτρέπονται μόνον στα κράτη μέλη που τους εφαρμόζουν επί του παρόντος στις έντυπες εκδόσεις.

Οι νέοι κανόνες θα εφαρμοστούν προσωρινά, εν αναμονή της θέσπισης ενός νέου, «οριστικού» συστήματος ΦΠΑ. Η Επιτροπή εξέδωσε προτάσεις για το νέο σύστημα, χάρη στο οποίο τα κράτη μέλη θα διαθέτουν μεγαλύτερη ευελιξία απ’ ό, τι σήμερα όσον αφορά τον καθορισμό των συντελεστών ΦΠΑ.

World Press Trends 2018 Report Measuring the value of trust

World Press Trends 2018 report: Measuring the value of trust.

Frankfurt – 2018-10-04

The impact of trust on the performance of news and the revenues of news media companies worldwide is undeniable, according to the findings of WAN-IFRA’s annual World Press Trends report.

The report analyses the data collected from WAN-IFRA’s annual survey of more than 70 countries, in addition to the insights and data from its global partners, including ZenithOptimedia, IPSOS, PwC, and Chartbeat.

“For the press, securing a trusted relationship with its audience is not only an economic imperative but also a social and democratic obligation,” said Vincent Peyrègne, CEO of the World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA).

“This year’s World Press Trends analysis shows that a lack of trust can cost publishers where it hurts most – with their audiences and advertisers, therefore impacting revenues. And, perhaps more profoundly, it is potentially costing them a central and pivotal role in their communities and society at large.”

This year's analysis was conducted by Dr. François Nel, Reader in Media Innovation at the Media Innovation Studio, University of Central Lancashire, Dr. Coral Milburn-Curtis, Associate Fellow at Green Templeton College, University of Oxford, and Prof. Castulus Kolo, Macromedia University of Applied Sciences, Munich (Germany).

In addition to the significant statistical evidence that trust impacts revenues, World Press Trends reports on the key performance indicators from 2017. Here are some of the findings:

  • Trust in media may be at an all-time low but trust in journalists and quality journalism is on the rise, particularly compared to platforms
  • Publishers’ primary revenue streams face increasing pressure, while digital reader revenue continues to grow.
  • Industry overall revenue (primary revenue streams) contracted by 1.8% (YoY 2016-2017), in large part due to the continued decline in print revenues which still make up about 90% of publishers’ revenues.
  • Publishers continue to turn their focus to a more user-, consumer-centric business model, as evidenced by audience revenues of $87 billion compared to $63 billion from advertising.
  • While print advertising continues to tumble (double digits in many western countries) and digital advertising growth remains slow, those revenues still make up nearly 42% of publishers overall revenue.
  • Despite the turmoil in digital advertising, total global ad spend continues to grow and to compete with tech giants (and pool resources and brand prestige), publishers are increasingly forming ad alliances all over the world.
  • Users are more likely to land directly on publishers sites (primarily from mobile) than they are to arrive there from social. But dark social (newsletters, etc.) are helping this direct relationship.
  • Despite print’s struggles through much of the world, recent research shows that time spent with print vs. digital is a different story.
  • Publishers have indeed accelerated innovation in the pursuit of digital transformation, but the lingering question is: Is it quickly enough?
  • A publisher’s ability to transform in this light depends on a number of regional, national, social, political factors, our research finds.

WAN-IFRA Members can download the report supported this year by Protecmedia for free (www.wan-ifra.org/wpt_report_2018); non-members can purchase the report. (Note to trade press: if you are interested in having the full report, email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.">Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

European press publishers applaud European Council agreement that allows Member States to apply reduced VAT rates to the digital press

European press publishers applaud European Council agreement that allows Member States to apply reduced VAT rates to the digital press


Brussels, 2 October 2018

European press publishers across Europe applaud the outcome of today’s Economic and Financial Affairs Council (Ecofin), which saw the adoption of the proposal to amend the existing EU VAT directive in order to allow Member States to align their digital VAT rates to their print rates.

The European Magazine Media Association and the European Newspaper Publishers’ Association, together representing more than 20.000 publishers across Europe, welcome this decision, which reflects how newspapers and magazines are consumed in today’s digital environment and acknowledges the important role publishers play in a democracy.

“The EU sent today a strong message by removing a major obstacle to the further development of the digital press market in Europe” said Xavier Bouckaert, EMMA President. “This will incentivize new business models and encourage publishers’ dedication to provide readers with journalistic content whilst being able to invest in digital technologies”

The current VAT Directive (2006/112) regime only allows for reduced-rates to be applied to printed versions of magazines and newspapers at EU level. EMMA and ENPA have long stressed the need to align the VAT rates for digital publications with the reduced, super reduced and zero rates that are applied to printed publications.

“Lowering the VAT rate on digital press will promote the access of European citizens to press content on all platforms, which plays such a crucial role in European democracy” said Carlo Perrone, ENPA President. “Allowing lower rates to be applied to electronically supplied publications will encourage publishers to continue the high investment in quality contents that enable citizens to build an informed opinion as they report about crucial topics for society and foster the democratic debate.”

The outcome of this vote is an essential step towards guaranteeing media pluralism and establishing a basis for freedom of opinion and democracy in the digital world. It underlines press freedom as one of the fundamental values of our European democratic societies and will have a critical impact on our sector’s sustainability.