Δράσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη στήριξη του Τύπου και των δημοσιογράφων

Δράσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη στήριξη του Τύπου και των δημοσιογράφων

Η Ευρωπαϊκή Ένωση επεξεργάζεται τώρα πρόταση για την τροποποίηση της οδηγίας 2006/112/ΕΚ όσον αφορά τους συντελεστές του φόρου προστιθέμενης αξίας που εφαρμόζονται σε βιβλία, εφημερίδες και περιοδικά, ώστε να επιτρέψει στα κράτη μέλη, εάν το επιθυμούν να μειώσουν το ΦΠΑ στα ηλεκτρονικά βιβλία, στις ηλεκτρονικές εφημερίδες και στα ηλεκτρονικά περιοδικά.

Όπως επισημαίνεται στην ιστοσελίδα του Συμβουλίου, η πρόταση συζητήθηκε στο ECOFIN της 13ης Ιουλίου 2018 για την μείωση του ΦΠΑ στις ηλεκτρονικές εκδόσεις, αλλά δεν επετεύχθη συμφωνία και γι’ αυτό το λόγο θα ξανασυζητηθεί στο Συμβούλιο του Οκτωβρίου.

Σε ότι μας αφορά, η κυβέρνηση υπερασπίσθηκε σθεναρά σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης τη στήριξη του παραδοσιακού Τύπου έναντι των προκλήσεων που αντιμετωπίζει στο νέο ψηφιακό περιβάλλον. Η Ελλάδα συνέβαλε καταλυτικά στην υιοθέτηση του Άρθρου 11, στην Οδηγία για τα πνευματικά δικαιώματα, το οποίο προβλέπει τη δημιουργία συγγενικού πνευματικού δικαιώματος για τους Εκδότες Τύπου, ώστε να μπορούν να υπερασπίζονται τα δικαιώματά τους έναντι των διαδικτυακών πλατφορμών. Οι ευρωπαϊκές ενώσεις Εκδοτών θα μπορούσαν να ενημερώσουν τις αντίστοιχες ελληνικές για τη στάση και την επιμονή της Ελλάδας σε αυτό το θέμα, που οδήγησε στην υιοθέτηση του Άρθρου 11 από το Συμβούλιο. Η μάχη δεν έχει ωστόσο κερδηθεί ακόμη καθώς εκκρεμεί η υιοθέτησή του από το  Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όπου απορρίφθηκε σε πρώτο στάδιο, μαζί με τα υπόλοιπα άρθρα της Οδηγίας, από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η Ελλάδα ωστόσο θα συνεχίσει να καταβάλει τις ίδιες προσπάθειες για την τελική υιοθέτησή του, καθώς βασικός στόχος της κυβέρνησης είναι η δημιουργία ενός ισχυρού, αξιόπιστου, ανεξάρτητου και ακηδεμόνευτου Τύπου, που θα διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στη εύρυθμη λειτουργία της δημοκρατίας και στην ανάγκη του κοινού για αξιόπιστη ενημέρωση. Στην προσπάθεια καταπολέμησης των fake news είναι αναγκαία η στήριξη του παραδοσιακού Τύπου, ο οποίος παρέχει επώνυμα την πληροφόρηση και φέρει ευθύνη γι’ αυτήν.

Στο ίδιο πνεύμα η Ελλάδα πρότεινε και έχει γίνει κατ’ αρχήν αποδεκτή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η στήριξη της ερευνητικής δημοσιογραφίας στα συμπεράσματα του Συμβουλίου τον προσεχή Νοέμβριο. Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να  παράσχει στους δημοσιογράφους τη μεγαλύτερη δυνατή προστασία έναντι της πολιτικής εξουσίας και των ισχυρών οικονομικών συμφερόντων, ώστε να διαδραματίζουν απερίσπαστοι και χωρίς φόβο το ουσιαστικό τους λειτούργημα για την λειτουργία της δημοκρατίας στη χώρα μας. Στον αγώνα μας κατά της διαφθοράς και της διαπλοκής η ερευνητική δημοσιογραφία μπορεί να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο.

Υπενθυμίζουμε ότι στο πρόσφατο Εθνικό Συμβούλιο Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής αποφασίστηκε μεταξύ άλλων η λήψη μέτρων ενίσχυσης του Τύπου μέσα από την εκπόνηση ειδικών επικοινωνιακών προγραμμάτων στον εγχώριο έντυπο και στο διαδίκτυο.

Τέλος, σημειώνεται ότι έχουν ξεκινήσει οι συλλογικές διαπραγματεύσεις με την ΕΣΗΕΑ για την υπογραφή συλλογικής εργασίας για τους όρους εργασίας των δημοσιογράφων που απασχολούνται με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου στο δημόσιο.

Copyright

Digital technologies have radically changed the way creative content is produced, distributed and accessed. We are adapting the EU copyright rules to new consumer behaviours in a Europe which values its cultural diversity.

Copyright ensures that authors, composers, artists, film makers and other creators receive recognition, payment and protection for their works. It rewards creativity and stimulates investment in the creative sector. 33 sectors of the EU economy are considered copyright-intensive, accounting directly for over 7 million jobs, or 3% of employment in the EU.

Copyright in the Digital Single Market

Delivering on its Digital Single Market Strategy, the Commission is rolling out an ambitious modernisation of the EU copyright framework. The objective is to make EU copyright rules fit for the digital age.

The Communication on a modern and more European copyright framework adopted on 9 December 2015 sets out the main political objectives and areas of action as well as the timeline, based on a step-by-step approach.

A first legislative proposal was adopted on 14 June 2017, the regulation on cross-border portability of online content services, which aims at ensuring that consumers who buy or subscribe to films, sport broadcasts, music, e-books and games can access them when they travel in other EU countries.

A second set of legislative proposals aims at modernising the copyright framework, focusing on allowing for wider online availability of content across the EU, adapting exceptions and limitations to the digital world, and achieving a well-functioning copyright market place.

A Directive and a Regulation implementing the Marrakech Treaty in the EU were adopted on 13 September 2017. People who are blind, visually impaired, or otherwise print disabled within the European Union and from other countries will be able to access more books and other print material in accessible formats, including adapted audio books and e-books, from across the European Union and the rest of the world.

What are copyright and related rights ?

These are rights granted to authors (copyright or authors' rights) and to performers, producers and broadcasters (related rights). They include:

  • Economic rights which enable rightholders to control the use of their works and other protected material and be remunerated for their use. They normally take the form of exclusive rights, notably to authorise or prohibit the making and distribution of copies as well as communication to the public. Economic rights and their terms of protection are harmonised at EU level.
  • Moral rights include the right to claim authorship of the work and the right to object to any derogatory action in relation to the work. They are not harmonised at EU level.

Licensing is the main mechanism for the exercise of copyright and related rights. Depending on the relevant right, the type of use and the sector, licences are most often granted directly by the right holder or collective management organisations. The EU has recently adopted legislation to improve the functioning of collective management organisations including through facilitating the provision of multi-territorial licences.

Exceptions to these rights

Copyright systems balance the recognition of exclusive rights in order to facilitate the use of protected content in specific circumstances. The EU copyright rules set out an exhaustive list of exceptions to rights accross various copyright directives. Exceptions allow beneficiaries to use protected material without authorisation from the rightholders. Enforcement of procedures and remedies against infringements of copyright have been partly harmonised at EU level.

The EU's role

EU actions have led to more harmonised protection of rightholders, lower transaction costs and greater choice for users of content, notably through:

  • a European regulatory framework for copyright and related rights;
  • the promotion of inclusive and dynamic stakeholders dialogues on copyright and related issues, to seek views, concrete experience and contributions from all interested parties;
  • a leading role in international negotiations and discussions on copyright and related issues.

Steps have already been taken to facilitate the digitisation and dissemination of cultural heritage (Orphan Works Directive) and the management and licensing of rights (Collective Rights Management Directive and Licenses for Europe stakeholder dialogue). Two international treaties in the area of Copyright, the 2012 Beijing Treaty on Audiovisual Performances and the 2013 Marrakesh Treaty on visually impaired persons have been adopted in the WIPO (World Intellectual Property Organisation). A factsheet summarising the actions taken by the European Commission in copyright legislation is available for download.