Αθήνα, 28 Φεβρουαρίου 2022
Αρ. Πρωτ. 29
ΘΕΜΑ: ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
Στη δεύτερη συνεδρίασή της στις 26/2/2022 η οργανωτική επιτροπή του συνεδρίου με τίτλο «Η Αναπτυξιακή Δυναμική του Περιφερειακού Τύπου» αποφάσισε τα παρακάτω:
Α)Το διαδικτυακό συνέδριο θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 9/4/2022 μεταξύ 11:00-14:00. Θα περιλαμβάνει σύντομη τοποθέτηση-χαιρετισμό από το υπουργείο και δύο συνεδρίες με τις παρακάτω εισηγήσεις:
1Η ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Εισηγήσεις:
Γιώργος Κατσαΐτης & Μανώλης Χαλκιαδάκης
- «Σύγχρονες Οικονομικές Προκλήσεις για τον Περιφερειακό Τύπο. Βιωσιμότητα και Ανάπτυξη»
Ιωάννα Κωσταρέλλα & Αντώνης Σκαμνάκης
- «Η ιστορική εξέλιξη και διαμόρφωση του ημερήσιου Τύπου της περιφέρειας»
Αντώνης Πουγαρίδης & Δημήτρης Πλεμμένος
- «Η πρόκληση της κοινής χρήσης πόρων στις εκδοτικές επιχειρήσεις»
Συντονιστής: Νίκος Λέανδρος
2η ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Εισηγήσεις:
Γιώτα Αντωνοπούλου
- «Περιφερειακός Τύπος στην ψηφιακή εποχή : "Υβριδική Στρατηγική" και Knowledge Management»
Παναγιώτης Κάπος & Νίκος Λέανδρος
- «Περιφερειακός Τύπος και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: χρήσεις, προκλήσεις, προοπτικές»
Γιάννης Κουτσολιόντος
- «Ένας χάρτης για την επέκταση της εμπιστοσύνης από τον τίτλο της εφημερίδας στα νέα κανάλια επικοινωνίας»
Χριστίνα Μπάνου
- «Αξιοποίηση του ιστορικού και πολιτιστικού αποθέματος των μελών του Σ.Η.Π.Ε.: προκλήσεις και συνεργασίες»
Συντονιστής: Γιώργος Κατσαΐτης
Α) Οι εισηγήσεις θα είναι διάρκειας 15 λεπτών και θα κατατεθούν γραπτώς μέχρι την ημέρα πραγματοποίησης του συνεδρίου.
Β) Την τεχνική υποστήριξη της εκδήλωσης θα αναλάβει εταιρεία με δαπάνη του ΣΗΠΕ. Το συνέδριο θα βιντεοσκοπηθεί.
Γ) Την ηλεκτρονική πρόσκληση και την αφίσα-πρόγραμμα της εκδήλωσης θα αναλάβει το medialab του Παντείου Παν/μιου. Στο πλαίσιο αυτό θα δημιουργηθεί λογότυπο που θα αναδεικνύει τη συνεργασία επιχειρήσεων περιφερειακού Τύπου και Πανεπιστημίων.
Δ) Για την έγκαιρη προετοιμασία αυτού του υλικού πρέπει να σταλούν οι τελικοί τίτλοι των εισηγήσεων και οι ιδιότητες των ομιλητών μέχρι 15 Μαρτίου.
Ε) Μετά το τέλος του συνεδρίου θα υπάρξει δελτίο τύπου και εκτενέστερο κείμενο με τα βασικά πορίσματα και προτάσεις που ανέδειξαν οι εισηγήσεις και η συζήτηση.
ΣΤ) Περαιτέρω δυνατότητες δημοσιοποίησης και διαλόγου θα προσφέρει η αξιοποίηση των βίντεο των εισηγήσεων από τα τοπικά Μέσα και τα Πανεπιστήμια.
Ζ) Στην επόμενη συνεδρίαση της οργανωτικής επιτροπής θα συζητηθούν εκτενέστερα τα επόμενα βήματα και ιδίως η συνάντηση στο Ινστιτούτο Περιφερειακού Τύπου στα Χανιά που επιδιώκουμε να γίνει το Μάϊο. Η συνάντηση αυτή θα έχει ως στόχο την εξειδίκευση και εμβάθυνση σε κρίσιμα ζητήματα όπως πνευματικά δικαιώματα, data management, ψηφιακή μετάβαση (social media, blockchain) κλπ. Η οργάνωση της δράσης στο ΙΠΤ μπορεί να υποστηριχθεί από πρόγραμμα ΕΛΙΔΕΚ του ΑΠΘ.
Αθήνα, 20 Ιανουαρίου 2022
Αρ. Πρωτ. 2
ΠΡΟΣ: Τον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό, Γ. Οικονόμου
Κύριε Υπουργέ,
Εκφράζουμε την απογοήτευσή μας για την εκπεφρασμένη για μια ακόμα φορά υπαναχώρηση σας από την επανειλημμένη διαβεβαίωση για την ικανοποίηση των ασφαλιστικών ζητημάτων των επιχειρήσεων περιφερειακού και κλαδικού Τύπου.
Αιτήματα που αποτέλεσαν την από κοινού διαμαρτυρία πάνω από 100 επιχειρήσεων Τύπου της ελληνικής περιφέρειας, για πολλοστή φορά, το Φθινόπωρο του 2021, δεν ευτύχησαν ικανοποίησης ούτε καν στοιχειοθετημένης απάντησης. Και τούτο, όταν εξηγήσαμε με κάθε τρόπο σε σας και τους προκατόχους σας αλλά και σε όλους τους υπουργούς Εργασίας των τελευταίων επτά χρόνων, πως με την ασφαλιστική μεταρρύθμιση (Κατρούγκαλου) το 2016 και την συνακόλουθη μετατροπή του ΕΔΟΕΑΠ σε Ταμείο όλων των ανθρώπων του Τύπου, όλης της Χώρας, εξαφανίστηκε κάθε πρόνοια υποστήριξης της εργασίας στις επιχειρήσεις μας. Ενώ τύχαμε της «ευεργετικής υποχρέωσης» να είμαστε εμείς, οι επιχειρήσεις περιφερειακού και κλαδικού Τύπου, ο μοναδικός πανελληνίως και ενδεχομένως παγκοσμίως, υπόχρεος κλάδος δυο αντί μιας εργοδοτικών εισφορών, και μάλιστα ως φόρος επί του ετήσιου τζίρου! Κάτι που αντιβαίνει το πνεύμα και τα πλαφόν των πρόσφατων ασφαλιστικών ρυθμίσεων Βρούτση ενώ υπερβαίνει τις φοροδοτικές δυνατότητες του κλάδου, αναιρώντας, όσον μας αφορά, και τις πρόσφατες, πρωθυπουργικές δεσμεύσεις στην Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Πέραν των συμπονετικών λόγων, η ενεργοποίηση εφάπαξ προγράμματος στήριξης του Τύπου με αποκλειστικό σκοπό την αποπληρωμή των χρεών, που συσσωρεύτηκαν εξαιτίας της επιβολής του 2% για την περίοδο 2017 - 2020, αποτελεί έργω αποδοχή του άδικου και δυσβάσταχτου χαρακτήρα της υποχρέωσης κι ας αποδίδεται η ενίσχυση έτσι του ΕΔΟΕΑΠ στις περιοριστικές συνέπειες της πανδημίας. Ενώ και η νέα ανακοίνωση του ΕΔΟΕΑΠ (άρθρο 67 του Ν. 4821/2021,) για τη ρύθμιση των επίσης συσσωρευμένων υποχρεώσεων από 1/1/21 και εντεύθεν, ενισχύει του λόγου το αληθές. Το μη βιώσιμο του πράγματος, όπως έχετε επανειλημμένα και εσείς δηλώσει ενώ αλίμονο εξακολουθείτε να μην αντιμετωπίζετε.
Πιστεύετε ενδεχομένως πως τα από κοινού εκπεφρασμένα αιτήματά μας, είναι άλλη μια εκδήλωση συνδικαλιστικού μαξιμαλισμού. Μια ματιά όμως στα οικονομικά στοιχεία των περιφερειακών επιχειρήσεων Τύπου, την περίοδο από το 2016 και εντεύθεν, είναι ικανή για να πειστείτε για την αλήθεια του πράγματος. Το σαράκι που κατατρώει την αγορά εργασίας και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων Τύπου της ελληνικής περιφέρειας. Και τούτο όχι μόνον λόγω των γενικών συνθηκών αλλά εξαιτίας μιας εμμονής σε μια επιπόλαιη και άδικη επιβολή!
Το πρόγραμμα στήριξης
Από την αρχή (σ.σ. Όλες οι επαρχιακές εφημερίδες κυκλοφόρησαν με μαύρα πρωτοσέλιδα την Άνοιξη του 2019) η σύνταξη προγράμματος στήριξης συνδέθηκε, όχι με δική μας ευθύνη) αποκλειστικά με τις ως άνω επαχθείς επιβαρύνσεις και ως αντιστάθμισμα τους. Οι εκλογές ανέστειλαν την εφαρμογή του, η υπουργία Πέτσα την ματαίωσε ενώ εκείνη του Λιβάνιου την ενεργοποίησε εφάπαξ για τα χρέη στον ΕΔΟΕΑΠ και με την επίκληση των συνεπειών της πανδημίας. Ήταν όμως ένα βήμα, που οι Φορείς του επαρχιακού Τύπου χαιρέτησαν.
Το πρόγραμμα στήριξης όμως δεν μπορεί να είναι συμπτωματικό αλλά οφείλει να έχει στρατηγικό χαρακτήρα. Την υποστήριξη των επιχειρήσεων περιφερειακού Τύπου ώστε να αμβλύνονται οι σε βάρος του συνέπειες της λειτουργίας της αγοράς. Και ως δημοκρατικού πυλώνα να αντιμετωπίζονται οι επιδιώξεις χειραγώγησης ενώ θα διευκολύνεται και η διαδικασία της μετάβασης στις τεχνολογικές εφαρμογές επικοινωνίας και ενημέρωσης, η υποστήριξη της γλώσσας και των στοιχείων του πολιτισμού, που ο ελληνικός Τύπος καλλιεργεί και θεραπεύει από τα προεπαναστικά ακόμα, χρόνια.
- Μητρώο ενημερωτικών Μέσων Ενημέρωσης & Επικοινωνίας (Μ.Ε.& Ε.)
Πρόκειται για την υποχρέωση της Πολιτείας ώστε να αποκατασταθεί το τοπίο.
Θεμελιώδης προϋπόθεση συμπερίληψης στο Μητρώο, η αποδεδειγμένη παραγωγή πρωτότυπου, ενυπόγραφου, ενημερωτικού περιεχομένου. Στα περιφερειακά Μ.Ε.& Ε. ένα ποσοστό (σ.σ. τουλάχιστον 50%;) προέρχεται από την περιφερειακή, τοπική δραστηριότητα.
Ο έλεγχος για την τήρηση αυτής της προϋπόθεσης γίνεται ετησίως αλλά και κατά περίπτωση από τις Υπηρεσίες ανεξάρτητης Αρχής* ή της ΓΓΕ&Ε*, επαρκώς προς τούτο στελεχωμένες.
Προβλέπεται η αποκέντρωση των Υπηρεσιών εφαρμογής, εποπτείας και ελέγχου των προϋποθέσεων στις έδρες των Περιφερειών.
Η παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου προϋποθέτει την στελέχωση του Μ.Ε.& Ε. με δημοσιογράφους κ.α. εργαζόμενους, ο ελάχιστος προβλεπόμενος αριθμός των οποίων ορίζεται με πληθυσμιακά κριτήρια. Στον αριθμό των υποχρεωτικώς εργαζομένων συμπεριλαμβάνεται και ο Εκδότης/ιδιοκτήτης του Μ.Ε. & Ε. εφόσον αποδεικνύεται ότι από την απασχόληση αυτή προέρχεται το κύριο εισόδημά του. .
Στην κατηγοριοποίηση των Μ.Ε. & Ε. του Μητρώου ισχύει η κλίμακα των Κωδικών Αριθμών Δραστηριότητας (ΚΑΔ). Κάθε εκμετάλλευση έχει τη δική της ακέραιη στελέχωση ως ξεχωριστή οντότητα συμπερίληψης στο οικείο Μητρώο, ανεξαρτήτως της πιθανής ενιαίας ιδιοκτησίας μαζί με άλλες παρεμφερείς εκμεταλλεύσεις.
Πεδία της πλατφόρμας καταγραφής των επιχειρήσεων περιφερειακού και κλαδικού Τύπου
Τα κύρια και βασικά πεδία κατηγοριοποίησης των ενημερωτικών Μέσων Ενημέρωσης είναι η απασχόληση, η αναγνωσιμότητα και η ιστορικότητα.
Τα στοιχεία για την απασχόληση από τον ΕΔΟΕΑΠ.
Τα στοιχεία για την κυκλοφορία και την αναγνωσιμότητα από τουλάχιστον άπαξ ετησίως μετρήσεις. Το κόστος της έρευνας επιβαρύνει τον προϋπολογισμό της ΓΓΕΕ (Σ.σ. Συμφώνως με το μοναδικό υπόδειγμα της περιόδου του Ιανουαρίου του 2007). Αξιοποίηση των διαδικτυακών εργαλείων για την πλήρωση του συγκεκριμένου πεδίου όσον αφορά στα ποιοτικά χαρακτηριστικά και των διαδικτυακών ενημερωτικών εφαρμογών.
Οικονομικά στοιχεία, από το ΓΕΜΗ και τις φορολογικές δηλώσεις. (Σ.σ. Λόγω της εφαρμογής της υπ’ αριθμ. 165/29.7.2021 ΚΥΑ, αποτυπώθηκε ο ετήσιος κύκλος εργασιών όλων των δικαιούχων επιχειρήσεων Τύπου. Η εμπειρία αυτή μπορεί να εκληφθεί ως οδηγός).
Η ιστορικότητα από την ίδρυση της εταιρείας και την έναρξη ασκήσεως επαγγέλματος. (Πηγή: ΔΟY). Στο οικείο πεδίο επιβάλλεται να φαίνεται ολόκληρη η ιδιοκτησιακή διαδρομή (σ.σ. κάθε τυχόν στάδιο) της εφημερίδας.
Η ταυτότητα του ενημερωτικού Μέσου καθίσταται υποχρεωτική. Σ’ αυτήν αναφέρονται τουλάχιστον, ο Εκδότης, ο Διευθυντής και ο Αρχισυντάκτης του Μ.Ε. Η ιδιότητα του Εκδότη Τύπου πρέπει επιτέλους να περιγράφεται στα οικεία έντυπα και ντοκουμέντα. Ως διακριτή από τις άλλες και με την ικανοποίηση συγκεκριμένων προϋποθέσεων (οικονομικής και νομικής φύσης).
Στην ταυτότητα του Μ.Ε. να αναφέρεται η δημοσιογραφική παραγωγή από μισθωτή εργασία, συμβάσεις καθώς και συνεργασίας με Ειδησεογραφικά Πρακτορεία.
- Κεφάλαιο στήριξης του περιφερειακού & κλαδικού Τύπου
Χρηματοδοτείται κυρίως από τον κρατικό προϋπολογισμό. Συμπεριλαμβάνεται με ειδικό κωδικό στον ετήσιο κρατικό προϋπολογισμό, που εγκρίνεται από τη Βουλή. Η εφαρμογή του υπηρετεί την ελευθεροτυπία, την ανεξαρτησία των Μ.Ε. & Ε. και την παραγωγή, κατά τόπους, πρωτότυπου, επώνυμου, ενημερωτικού περιεχομένου.
Ο έλεγχος γίνεται από τις Υπηρεσίες ανεξάρτητης Αρχής* ή της ΓΓΕ&Ε*, επαρκώς προς τούτο στελεχωμένες.
Εποπτεύεται από αντιπροσωπευτική Επιτροπή, γνωμοδοτικού χαρακτήρα, τα μέλη της οποίας προέρχονται κυρίως από τους Φορείς των Μ.Ε. & Ε. και προσωπικότητες.
Η διαχείρισή του αποκεντρώνεται στις έδρες των Περιφερειών.
(Από το κεφάλαιο αυτό χρηματοδοτούνται σε ένα ποσοστό οι ασφαλιστικές εισφορές ώστε να ενισχύεται η αγορά εργασίας στα Μ.Ε. & Ε. της ελληνικής περιφέρειας. Από το ίδιο κεφάλαιο χρηματοδοτούνται και οι ρυθμίσεις οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά Ταμεία για τους ίδιους λόγους).
- Κεφάλαιο ενίσχυσης της ψηφιακής προσαρμογής και της καινοτομίας
Χρηματοδοτείται κυρίως από τον κρατικό προϋπολογισμό και ως προϋπόθεση ίδιας συμμετοχής σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Συμπεριλαμβάνεται με ειδικό κωδικό στον ετήσιο προϋπολογισμό, που εγκρίνεται από τη Βουλή.
Η εφαρμογή του υπηρετεί την ελευθεροτυπία, την ανεξαρτησία των Μ.Ε. & Ε. και την παραγωγή, κατά τόπους, πρωτότυπου, επώνυμου, ενημερωτικού περιεχομένου.
Ο έλεγχος γίνεται από τις Υπηρεσίες ανεξάρτητης Αρχής* ή της ΓΓΕ&Ε*, επαρκώς προς τούτο στελεχωμένες.
Εποπτεύεται από αντιπροσωπευτική Επιτροπή, γνωμοδοτικού χαρακτήρα, τα μέλη της οποίας προέρχονται κυρίως από τους Φορείς των Μ.Ε. & Ε. και προσωπικότητες.
Η διαχείρισή του αποκεντρώνεται στις έδρες των Περιφερειών.
- Ασφαλιστικά ζητήματα
- Η ρύθμιση των οφειλών προς τα ασφαλιστικά Ταμεία, ΕΔΟΕΑΠ και ΕΦΚΑ σε 120 δόσεις.
- Η επαναφορά της χρηματοδότησης των ασφαλιστικών εισφορών στα προ του 2016 επίπεδα και πλαίσια, με την ένταξη σ' αυτήν όλων των εντύπων του Περιφερειακού και Κλαδικού Τύπου.
- Η εξαίρεση των επιχειρήσεων περιφερειακού και κλαδικού Τύπου από την υποχρέωση καταβολής επιπλέον εργοδοτικής εισφοράς 2% επί του ετήσιου τζίρου υπέρ ΕΔΟΕΑΠ.
- Η καταστατική τροποποίηση του ΕΔΟΕΑΠ ώστε να καλύπτονται πλήρως όσοι καταβάλλουν εισφορές στον Οργανισμό, ανεξαρτήτως του αριθμού των εργαζομένων και του είδους της εκδοτικής επιχείρησης περιφερειακού και κλαδικού Τύπου.
- Ο ορισμός εκπροσώπων και των τριών Ενώσεων στη διοίκηση του ΕΔΟΕΑΠ.
- Να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την οριστική λύση διευθέτησης των ασφαλιστικών εισφορών που οι ιδιοκτήτες εφημερίδων είχαν καταβάλλει στον ΕΦΚΑ την περίοδο 11/2017 - 12/2020 και τώρα καλούνται να τις καταβάλλουν εκ νέου στον ΕΔΟΕΑΠ.
- Καταχωρίσεις
Η διατήρηση επ' αόριστον της υποχρέωσης του Δημοσίου να δημοσιεύει στις εφημερίδες, που περιλαμβάνονται στο Μητρώο Μ.Ε.& Ε. Αυτές λογίζονται ως οι κύριοι και βασικοί φορείς δημοσιότητας και διαφάνειας της λειτουργίας των διοικητικών Υπηρεσιών.
Η επαναφορά της υποχρέωσης δημοσιότητας για τις δικαστικές αποφάσεις, τις εταιρείες (σ.σ. ισολογισμοί) και τις Τράπεζες, που εδρεύουν και λειτουργούν καταστήματα στην ελληνική Επικράτεια.
- Κρατική διαφήμιση
Η διαχείριση της διανομής/κατανομής της κρατικής διαφήμισης αποδίδεται αποκλειστικά στην ανανεωμένη Γ.Γ.Ε.& Ε. ή σε ανεξάρτητη Αρχή, υπό τους όρους* που συγκροτείται και λειτουργεί το οικείο Μητρώο.
Εποπτεύεται από αντιπροσωπευτική Επιτροπή, γνωμοδοτικού χαρακτήρα, τα μέλη της οποίας προέρχονται κυρίως από τους Φορείς των Μ.Ε. & Ε. και προσωπικότητες.
Η διαχείρισή της αποκεντρώνεται στις έδρες των Περιφερειών.
Ο Πρόεδρος H Γ. Γραμματέας
Γ. Κατσαΐτης Ν. Βαφειάδου